@article { author = {Ahangaran, Mohammad rasol and Mahmudi, Mohammad Reza}, title = {The concept of a critical approach to reading Quran with grief}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {1}, number = {3}, pages = {355-376}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {One of the recommendations of the infallibles (a.s.) in recitation, reading it with is unfortunate. These recommendations are quite clearly from the appearance of some of the sayings can be used, but there are unfortunate in recitation it is necessary?There are plays, reading, leads to better communication with the meanings of the verses and Qari and the listener remember of edification and the implications of it. Therefore, imams (a.s.) have been recommended in this very field and some would not convictions have rebuked in unfortunate.To understand the recommendations of imams (a.s.) is the difference between ' plays, and it is unfortunate and sad with the universe and the purpose of the explanation of it. To this end the unfortunate instances, should be investigated and the origins of the unfortunate to be clarified. The root cause of her pain and, of course, have any and knowing it will be explaining the momdouh plays, and rejecting.In the verses and narrations for rejecting momdouh plays, and symptoms mentioned that having the faith momdouh of unfortunate signs of rejecting it and leave the unfortunate appliance is}, keywords = {Grief,read,praised,reviled,Toughnanni}, title_fa = {مفهوم‌شناسی قرائت قرآن کریم همراه با حزن با رویکرد انتقادی}, abstract_fa = {یکی از توصیه‌های معصومین (ع) پیرامون قرائت قرآن، خواندن آن با حزن است. این توصیه به‌طور واضح از ظاهر برخی احادیث مستفاد می‌شود. اما آیا وجود حزن در قرائت قرآن لازم است؟ وجود حزن در قرائت، موجب ارتباط بهتر قاری و مستمع با معانی آیات و پند و عبرت گرفتن از مفاهیم آن است. لذا معصومین (ع) بسیار در این زمینه توصیه و عده‌ای را به‌دلیل نبود حزن در قرائتشان توبیخ کرده‌اند.  برای فهم توصیه‌های معصومین(ع) لازم است معنای حزن و فرق آن با حزن و غم دنیایی مشخص و منظور از آن تبیین شود. به این منظور باید مصادیق حزن را بررسی و ریشه‌های آن را تبیین کرد. مسلماً هر حزنی علت و ریشه‌ای دارد و دانستن آن موجب تبیین حزن ممدوح و مذموم خواهد شد. در آیات و روایات برای حزن ممدوح و مذموم علائمی ذکر شده که داشتن حزن ممدوح، از نشانه‌ها‌ی ایمان و ترک حزن مذموم از لوازم آن است.}, keywords_fa = {تغنی,حزن,قرائت,مذموم,ممدوح}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52986.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52986_2407feda4adcd0bacf199362c9dda79d.pdf} } @article { author = {miri, Seyyed saeid and Saadatnia, Reza and Fakhari, Ali}, title = {What the cause, as the secret of victorious Zolqarnein}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {1}, number = {3}, pages = {377-396}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {Abstract In this article Attempts have been made It turned out to be what The purpose of "Cause" As to The Mystery of Victory Of Zulqarnain?Special management of Duhlgharnain In sweeping the world of East and West in Anti oppression and justice development And technological Skill in The Building Of Dam, And Dominance over enemies, Creating Sustained security for citizens, And …,The goals That Wholly Expressed in The verses 84 to 98 of Surah "AL,KAHF" that Obviously, all Refer to Duhlgharnain Following frome a Truth Named "SABAB"( Cause). Now the question is Really what the purpose of sabab? Based on Qur'an commentators View, The purpose of "Cause" Likely Is Same "Science". Accordingly, It seems Islamic Society To Again regenerate of Islamic civilization, No choice Except that Efforts to Reach To Sources Of Siences. According to the this verses and traditions that Represents the Imam Mahdi, it Can be claimed that Comprehensive character of Zulqarnain it a Imperfect Picture of Imam mahdi and his Government in The Apocalypse.}, keywords = {Qur'an,zolgharnain، reason,Science,Civilization,government,Mahdavi government}, title_fa = {مراد از سبب، به‌عنوان راز ظفرمندی ذوالقرنین}, abstract_fa = {با عنایت به حقیقت اتصال قرآن به خزانۀ علم الهی، در این مقاله تلاش شده تا با روش بررسی آرای مفسران، حقایق مسلم دینی و تطبیق و تحلیل آنها، به رمزگشایی از اشارات رازآلود قرآن به ظفرمندی بی‌بدیل ذوالقرنین در طراحی و تأسیس زیرساخت‌های یک تمدن شوکت‌مند و رهیافته در عرصۀ مدیریت و فناوری پرداخته شود. مدیریت منحصر به‌فرد ذوالقرنین، در درنوردیدن شرق و غرب عالم، ظلم‌ستیزی و عدالت‌گستری، و مهارت فناورانۀ او در احداث سد، تسلط بر دشمنان، ایجاد امنیت پایدار برای شهروندان و در نهایت پردازش نظام فرهنگی توحیدی و ...؛ اهدافی که تماماً در آیات 84 - 98 سورۀ کهف به آن اشاره یا تصریح شده، همگی به‌شکل چشمگیری به تبعیت ذوالقرنین از حقیقتی به نام «سبب» قائم شده است. از دیدگاه قاطبۀ مفسران برترین مصداق سبب، همانا «علم و یا آنچه از مصادیق یا نتایج علم است»، محسوب می‌شود که این شخصیت اسرارآمیز با تکیه بر آن توانست به آن همه توفیقات دست یابد. بر همین اساس در این نوشتار با بررسی دقیق حکایت ذوالقرنین و برخی انبیای دیگر الهی که بر اساس آیات قرآن با تکیه بر علم، نقش برجسته‌ای در اعتلای تمدن‌های شکوهمند عصر خویش داشتند، نتیجه گرفته می‌شود که مسلمانان برای احیای شکوه مدنی اولیۀ اسلام و دستیابی به تمدنی درخور فرهنگ مترقی اسلام، راهی جز جاری کردن انواع علوم و تولید دانش ندارند.  با عنایت به مطالب پیش‌گفته و نیز آیات و روایات تصویرگر حکومت و تمدن مهدوی، می‌توان ادعا کرد تصویر شخصیت ذوابعاد ذوالقرنین، تارنمای شخصیت کامل، جامع و معصوم حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان است.}, keywords_fa = {تمدن,حکومت مهدوی,ذوالقرنین,سبب,علم,قرآن}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52987.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52987_22f549e5dcf2f9febcef3ead9e4a36b8.pdf} } @article { author = {Rahmansetayesh, Mohammad Kazem and Salehiaref, Mohammad}, title = {Analysis and the explanation of the document of Nawader al-Hekmah RejalPrinciple}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {1}, number = {3}, pages = {397-420}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {Analysis and the explanation of the document of Nawader al-Hekmah RejalPrincipleAbstractOne of the traditional methods of assessment of narrations and recognition of narrators has been to correctnarrations in analogy in the primary grounds and then makesome of them exception. Today, many following Ibn al-Walid (b. 343 AH. ) –who excludedthe narrations of a group of narratorsofNawader al-Hekmahor its authors, e.g. Muhammad ibn Ahmad ( b. cf 290 AH.) –consider all the narrations of Nawader al-Hekmah valid, except thosequoted by Mostasnin. Rejal Najashi and Sheikh Al-Fehrestare the only documented exceptionsamong the primary sources, which quoted this exception in detail. We can make comments with regard to the differences between these two quotes about the causes of exceptions, such as Etemad Mohamed ibn Ahmed on exaggerated narrations or Morsel. Therefore, we can account for the possibility of lack of weakness of Mostasnin and also we can prove thisprincipleto be related to Nawader al-Hekmah.Keywords: Nawader al-Hekmah , Muhammad bin Ahmad bin Yahya bin Imran Alashri Alqomi , Ibn al- Walid’sexception, exaggeration}, keywords = {Nawader al-Hekmah,Muhammad bin Ahmad bin Yahya bin Imran Alashri Alqomi,Ibn al- Walid’sexception,Exaggeration}, title_fa = {بررسی و شرح مستند قاعدۀ رجال نوادرالحکمه}, abstract_fa = {تصحیح روایات به قرینۀ وجود آنها در یکی از جوامع اولیه و آنگاه استثنا کردن برخی از آنها، از روش‌های معمول در ارزیابی روایت و شناساندن راویان نزد قدما بوده است. امروزه نیز بسیاری با پیروی از ابن‌ولید (م 343 ه.ق) – که روایت عده‌ای از راویان نوادرالحکمه یا مشایخ مؤلّف آن، محمد بن احمد (م حدود 290 ه.ق)، را استثنا کرده است – تمام روایات نوادرالحکمه، جز آنها که از مستثنین نقل شده است، را معتبر دانسته‌اند. رجال نجاشی وفهرست شیخ تنها مستند این قاعده از میان منابع متقدم هستند که این استثنا را به تفصیل نقل کرده‌اند. با عنایت به تفاوت‌های موجود میان این دو نقل می‌توان دربارۀ عوامل پیدایش استثنا، نظیر اعتماد محمد بن احمد بر روایات غلو‌آمیز یا مرسل، به اظهارنظر پرداخت. چنانکه از این رهگذر می‌توان امکان عدم ضعف مستثنین و نیز اختصاص این قاعده به نوادرالحکمه را ثابت کرد.}, keywords_fa = {استثنای ابن‌ولید,غلو,محمدبن احمدبن یحیی‌بن عمران الاشعری القمی,نوادرالحکمه}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52988.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52988_ff6bbbb163dcf89808b11a7fe2628e47.pdf} } @article { author = {Nilsaz, Nosrat and Baba Ahmadi Milani, Zohreh}, title = {Explaining how to prove the existence of God in Nahjul Balaqah's view in comparison with The Holy Quran}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {1}, number = {3}, pages = {421-448}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {  Theology has always been one of basic and essential topics in the Holy Quran and Imam's quotes. There are many examples – especially in the speeches of Imam Ali (as) – which is explaining different ways of Theology. Most important of these ways are the Nature, the intellectual-sensorial method and the intellectual-philosophic method. Since the most valuable book for constructing man's life and his guidance after Quran is Nahjul Balaqah and the reflection of the verses of the Holy Quran is obvious in every part of it, we come to explain the ways to prove the existence of God in Nahjul Balaqah and then compare it with the ways explained in the Holy Quran by Library method and descriptive and analytical methods in data analysis. The results show that sometimes man can believe God by his innate wisdom. Besides, the basis of the creatures is this fact that the universe is subjected by a supernatural essence and thus the existence of God can be proved with intermediates that are some intellectual principles proving the necessity of existence of God.}, keywords = {Quran,Theology,Divine creation,origination of creation,order,Nahjul Balaqah}, title_fa = {تبیین راه‌های اثبات وجود خدا از دیدگاه نهج‌البلاغه و تطبیق آن با قرآن}, abstract_fa = {  خداشناسی از موضوعات بسیار اساسی و حائز اهمیت در قرآن کریم و بیانات ائمه (علیهم‌السلام) است. در موارد فراوانی از آیات قرآن و کلام ائمۀ اطهار به‌ویژه حضرت علی (ع)، با تعابیر مختلف به راه‌های خداشناسی اشاره شده است، از مهم‌ترین این راه‌ها؛ راه فطرت، راه عقلی- حسی؛ و راه عقلی- فلسفی است. از آنجا که نهج‌البلاغه پس از قرآن کریم، ارزشمندترین کتاب هدایت و انسان‌سازی محسوب می‌شود و در جای‌جای آن، انعکاس آیات آسمانی قرآن، مشهود است، در این پژوهش با روش کتابخانه‌ای و روش توصیفی - تحلیلی در بررسی داده‌ها، به تبیین راه‌های اثبات وجود خدا از دیدگاه نهج‌البلاغه، سپس تطبیق آن با آیات قران می‌پردازیم. نتایج حاصل از تحقیق نشان می‌دهد که گاهی انسان به‌مجرد توجه به نظام عالم هستی، به حکم عقل فطری، به‌ وجود خدای متعال اعتقاد پیدا می‌کند و همچنین اساس خلقت موجودات و آفریده‌ها، حاکی از آن است که عالم هستی مسخّر یک موجود مافوق طبیعی است و از نظر عقلی و فلسفی نیز وجود خدا با واسطه اثبات می‌شود؛ و آنچه که واسطه قرار می‌گیرد، یک سری اصول عقلی هستند که ضرورت وجود خدای متعال را ثابت می‌کنند.}, keywords_fa = {حدوث مخلوقات,خداشناسی,صنع الهی,قرآن,نظم,نهج‌البلاغه}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52989.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52989_aa35122bb99c857a8af714c5001aabd5.pdf} } @article { author = {Musavi Moqaddam, Seyyed Mohammad and Esfandyari, Gholamhasan and Ghaemi Khargh, Seyyed Mohsen}, title = {Survey of Article "Wine" in Encyclopedia of the Quran}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {1}, number = {3}, pages = {449-474}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {In this paper article of “Wine” written by Kathryn Kueny in Encyclopedia of the Quran, vol. 5, pp. 481-483 is translated and then is surveyed and criticized by using of Shiite and Sunni jurisprudential, interpretative and lexical books and some of legal articles of case law of Iran. The author firstly mentions nature and quiddity of wine and also local situation of building wine, and then he deals with semantics of Khamr, Sakar and Rahiq. Afterwards, he propounds nature and difference of worldly and heavenly wine, and finally he expresses jurisprudential principles of drinking wine and its metaphorical concept.}, keywords = {Quran,Drunken,Khamr (Wine),Ithm,Nabidh,Rahiq,jurisprudence}, title_fa = {بررسی مقالۀ «شراب» از دایرةالمعارف قرآن لیدن}, abstract_fa = { در این نوشتار، مقالۀ انگلیسی «شراب» (wine) نوشتۀ کاترین کوانی از دایرةالمعارف قرآن لیدن (Encyclopedia Of the Quran)، جلد 5، صفحات 481 - 483 ترجمه شده و سپس با استفاده از کتاب‌های فقهی، تفسیری و لغوی شیعه و سنی و برخی مواد قانونی حقوق موضوعۀ ایران، نقد و بررسی تطبیقی شده است. مؤلف مقاله در ابتدا، ماهیت و چیستی شراب و همچنین وضعیت مکانی پرورش شراب را بیان کرده و سپس به مفهوم‌شناسی واژه‌های خمر، سکَر و رحیق پرداخته است. در ادامه، ماهیت و تفاوت شراب دنیوی و بهشتی را مطرح و در پایان، مبانی فقهی شرب خمر و مفهوم استعاری آن را ذکر می‌کند.}, keywords_fa = {اثم,خمر,رحیق,فقه,قرآن,مسکر,نبیذ}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52990.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52990_f7824b2b1bb0fc7974fe90b17184ab43.pdf} } @article { author = {khodaparast, Azam and Dejabad, Hamed}, title = {Comparative perspectives of two sects interpreters on the true specimen of Witness (17 / hood)}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {1}, number = {3}, pages = {475-498}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {17th verse of Hood, is one of the verses that have great Comments of the Shia and Sunniinterpreters. Some Sunni commentators,have been introduced Abu Bakr as an example of "witness" and based on some evidence and the reasons have refused to attribute this verse to Imam Ali (AS).Although Shi'ite commentators, relying on strongextern and intertextual reasons, believe that Imam Ali (as) istruespecimen of "witness" in this noble verse. Extern textual causes, including numerous narrations with different ways of the Imam Ali (as), the Messenger of Allah (SAW), the Infallible Imams (AS) , the Companions and the followers in which have been introduced, Imam Ali (as) as the example of "witness". intertextual reasons also representsthecoordination between the appearance of traditions which suggest Imam Ali (as) as true specimen of "witness" and the appearance of17th verse of Hood and 43thverse ofthunder and the egoProphet'straditionsKey words:Witness, Sunni, Abu Bakr, Shia, Imam Ali (AS), Tali, verse 17 of the hood.}, keywords = {Witness,Sunni,Abu Bakr,Shia,Imam Ali (AS),Tali,verse 17 of the hood}, title_fa = {بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران فریقین دربارۀ مصداق شاهد (هود: 17)}, abstract_fa = {آیۀ 17 سورۀ هود از جمله آیاتی است که با اختلاف آرای شیعه و اهل سنت رو‌به‌رو شده است. برخی از مفسران اهل سنت ابوبکر را مصداق "شاهد" معرفی کرده‌اند و با استناد به قراین و دلایلی از انتساب این آیه به امیرالمؤمنین (ع) خودداری کرده‌اند. اما مفسران شیعی با اتکای به دلایل متقن برون‌متنی و درون‌متنی بر این باور هستند که حضرت علی (ع) مصداق روشن "شاهد" در آیۀ شریفه است. از جملۀ دلایل برون‌متنی، روایات متعدد و با طرق گوناگونی از آن حضرت، رسول خدا (ص)، ائمۀ اطهار (ع) و صحابه و تابعین است که در آنها، امیرالمؤمنین (ع) مصداق "شاهد" معرفی شده‌اند. دلایل درون‌متنی نیز بیان‌کنندۀ هماهنگی ظاهر روایات مبین مصداق امیرالمؤمنین (ع) با ظاهر آیات 17 سورۀ هود، 43 سورۀ رعد و روایات نفس رسول خدا (ص) است.}, keywords_fa = {آیۀ 17 هود,ابوبکر,امام علی (ع),اهل سنت,تالی,شاهد,شیعه}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52991.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52991_6328c46d80910bfe3c80712a18ba2198.pdf} } @article { author = {Beheshti, Narges}, title = {Similarities and Dissimilarities in the Mu'tazila's and the New Mu'tazila's Literary Approaches to the Quran}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {1}, number = {3}, pages = {499-522}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {The Mu'tazila and the New Mu'tazila are two rationalist schools of Islamic theology the adherents of which have paid special attention to the literary exegesis of the Qur'n.The Mu'tazila's literary approach was rooted in their thinking which was based on Kalām, including doctrines like Quranic createdness )Khalq-e Qur'an(, Inimitability )I'jaz(, the existence of trope )Majaz( in the Quran, and the possibility of esoteric interpretation of the Quran )Ta'wil(. New Mu'tazila didn’t put much importance on the said issues. Their literary approach mostly followed Western methods of textual criticism rather than being founded upon issues of Kalām and religious principles. Because of their use of the varied intellectual foundations and resources of miscellaneous sects of Kalām, and also their pragmatic approach to thoughts in resolving challenges, the New Mu'tazila were not successful in developing a firm system of thinking (in contrast to the Mu'tazila) in order to organize their different viewpoints like their literary approach to the Quran.}, keywords = {The Mu'tazila,The New Mu'tazila,Quranic Createdness,esoteric interpretation,Inimitability}, title_fa = {تشابه‌ها و تفاوت‌های معتزله و نومعتزله در رهیافت ادبی به قرآن}, abstract_fa = {معتزله و نومعتزله دو جریان فکری عقل‌گرا هستند که تفسیر ادبی قرآن را مورد عنایت ویژه قرار دادند. رویکرد ادبی معتزله در تفسیر قرآن از تفکر کلامی آنها برخاسته بود و آموزه‌هایی همانند اعتقاد به خلق قرآن و وجود مجاز و راه داشتن تأویل در آن و باور بر اعجاز قرآن، نقشی مبنایی در شکل‌گیری نگرش ادبی معتزله به تفسیر قرآن داشت؛ درحالی‌که این مؤلفه‌ها در رویکرد ادبی نومعتزله، مسائلی روبنایی بودند و رهیافت ادبی نومعتزله بیش از آنکه مبتنی بر مباحث کلامی و اعتقادی باشد، از روش‌های غربی در نقد متن پیروی می‌کرد.  نومعتزله به‌دلیل استفاده از منابع و مبانی فکری فرق مختلف کلامی و توجه به اندیشه‌ها براساس کارایی آنها در پاسخگویی به چالش‌ها، نتوانستند همانند معتزله منظومۀ فکری استواری ایجاد کنند تا بر اساس آن دیدگاه‌هایشان در امور مختلف و از جمله رویکرد ادبی به قرآن را به‌صورت مبنایی سامان دهند.}, keywords_fa = {اعجاز,تأویل,خلق,قرآن,معتزله,نومعتزله}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52992.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52992_271b8fa0d5acec33ae87b6a4787753e3.pdf} } @article { author = {}, title = {Engjlish Abstracts}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-7}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_53653.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_53653_cb4d5bfee8817363f91f77ace2e16232.pdf} }