@article { author = {Rahmansetayesh, Mohammad Kazem and Salehiaref, Mohammad}, title = {Analysis and the explanation of the document of Nawader al-Hekmah RejalPrinciple}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {1}, number = {3}, pages = {397-420}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {Analysis and the explanation of the document of Nawader al-Hekmah RejalPrincipleAbstractOne of the traditional methods of assessment of narrations and recognition of narrators has been to correctnarrations in analogy in the primary grounds and then makesome of them exception. Today, many following Ibn al-Walid (b. 343 AH. ) –who excludedthe narrations of a group of narratorsofNawader al-Hekmahor its authors, e.g. Muhammad ibn Ahmad ( b. cf 290 AH.) –consider all the narrations of Nawader al-Hekmah valid, except thosequoted by Mostasnin. Rejal Najashi and Sheikh Al-Fehrestare the only documented exceptionsamong the primary sources, which quoted this exception in detail. We can make comments with regard to the differences between these two quotes about the causes of exceptions, such as Etemad Mohamed ibn Ahmed on exaggerated narrations or Morsel. Therefore, we can account for the possibility of lack of weakness of Mostasnin and also we can prove thisprincipleto be related to Nawader al-Hekmah.Keywords: Nawader al-Hekmah , Muhammad bin Ahmad bin Yahya bin Imran Alashri Alqomi , Ibn al- Walid’sexception, exaggeration}, keywords = {Nawader al-Hekmah,Muhammad bin Ahmad bin Yahya bin Imran Alashri Alqomi,Ibn al- Walid’sexception,Exaggeration}, title_fa = {بررسی و شرح مستند قاعدۀ رجال نوادرالحکمه}, abstract_fa = {تصحیح روایات به قرینۀ وجود آنها در یکی از جوامع اولیه و آنگاه استثنا کردن برخی از آنها، از روش‌های معمول در ارزیابی روایت و شناساندن راویان نزد قدما بوده است. امروزه نیز بسیاری با پیروی از ابن‌ولید (م 343 ه.ق) – که روایت عده‌ای از راویان نوادرالحکمه یا مشایخ مؤلّف آن، محمد بن احمد (م حدود 290 ه.ق)، را استثنا کرده است – تمام روایات نوادرالحکمه، جز آنها که از مستثنین نقل شده است، را معتبر دانسته‌اند. رجال نجاشی وفهرست شیخ تنها مستند این قاعده از میان منابع متقدم هستند که این استثنا را به تفصیل نقل کرده‌اند. با عنایت به تفاوت‌های موجود میان این دو نقل می‌توان دربارۀ عوامل پیدایش استثنا، نظیر اعتماد محمد بن احمد بر روایات غلو‌آمیز یا مرسل، به اظهارنظر پرداخت. چنانکه از این رهگذر می‌توان امکان عدم ضعف مستثنین و نیز اختصاص این قاعده به نوادرالحکمه را ثابت کرد.}, keywords_fa = {استثنای ابن‌ولید,غلو,محمدبن احمدبن یحیی‌بن عمران الاشعری القمی,نوادرالحکمه}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52988.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_52988_ff6bbbb163dcf89808b11a7fe2628e47.pdf} }