@article { author = {Shayegh, Mohammad reza}, title = {The study of views of commentators in resolution of apparent conflict between verses of Saif and denial of duress}, journal = {Journal of ًQuranic Theological Exegesis}, volume = {3}, number = {1}, pages = {81-101}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2383-3157}, eissn = {2383-3165}, doi = {}, abstract = {One of the most important topics in the field of jurisprudence and interpretation of the Holy Quran is freedom of religion. One of the four following presumed relationships is established between verses of Saif and denial of duress: 1- verses of Saif abrogate verses of denial of duress. 2- Opposite of the first. 3- verses of Saif are concerning apparent duress and verses of denial of duress are concerning inward duress. 4- verses of Saif restrict verses of denial of duress. Because of Verse 29 of surah At-Taubah which is the reason of their freedom of religion on the condition of paying jizya (tax) , the first assumption is impossible; because with this assumption it must be submitted that verses of Saif after being abrogators have been abrogated again by this verse; because verse of Saif has been revealed between verses of denial of duress and verse 29 of surah At-Taubah which conforming each other and this assumption is unacceptable. The second assumption requires priority (precedence) of abrogator over the abrogated which its non-occurrence and even its religious impossibility is obvious. In this study, the authenticity of the recent case  by new and clear approach and proofs, has been argued.    }, keywords = {denial of duress,verses of Saif,jizya,People of the Book}, title_fa = {حل تعارض ظاهری بین آیات سیف و نفی اکراه و تأثیر آن در مسئلۀ آزادی در انتخاب دین}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهم در عرصۀ فقه و تفسیر قرآن کریم، موضوع آزادی دین در اسلام است. طبق آیات نفی اکراه، هرکسی در انتخاب دین آزاد است و طبق ظاهر آیات سیف، افراد در انتخاب دین آزاد نیستند. بین آیات سیف و نفی اکراه، یکی از این چهار رابطه برقرار می‌شود: 1. آیات سیف ناسخ آیات نفی اکراهند، بنابراین با نزول این آیات حکم آزادی دین نسخ شده است؛ 2. عکس مورد قبل؛ یعنی با نزول آیات نفی اکراه، مسئلۀ اکراه در دین نسخ شده است؛ 3. آیات سیف مخصص عموم آیات نفی اکراه هستند، بنابراین افراد در انتخاب دین آزادند، مگر در مواردی که در آیات سیف بیان شده است؛ 4. آیات سیف ناظر به اکراه ظاهری و آیات نفی اکراه ناظر به اکراه باطنی است، پس افراد در باطن مختارند نه در ظاهر. به‌دلیل نزول آیۀ 29 سورة توبه بعد از آیات سیف (که دلیل آزادی اهل کتاب در دینداری به ‌شرط پرداخت جزیه است) فرض اول منتفی می‌شود؛ زیرا مستلزم این است که آیات سیف بعد از ناسخ بودن، مجدداً نسخ شده باشد. فرض دوم هم مستلزم تقدم ناسخ بر منسوخ خواهد بود. در این مبحث با روش و براهین نو و روشن، بر صحت صورت سوم استدلال می‌شود.}, keywords_fa = {آزادی دین,آیات سیف,اهل کتاب,جزیه,نفی اکراه}, url = {https://jqi.ut.ac.ir/article_60571.html}, eprint = {https://jqi.ut.ac.ir/article_60571_8c603fd869724d5eb24922a8be981bef.pdf} }