%0 Journal Article %T مسئلة شر در کلام امامیه %J پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن %I پردیس فارابی دانشگاه تهران %Z 2383-3157 %A عمادزاده, حسین %A فرمانیان, مهدی %D 2014 %\ 07/23/2014 %V 1 %N 2 %P 303-322 %! مسئلة شر در کلام امامیه %K انتصاف %K حکمت %K شر %K عوض %K کلام امامیه %R %X متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنی اخص، فلسفی نشده بود؛ راه حل مسئلة شر را از آیات و روایات اهل بیتu به دست آورده‌اند. به همین دلیل راه‌حل‌های آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است. متکلمین امامیه، شر را صادر از خدا می‌دانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -مأخوذ از الاهیات مسیحیت- متضاد نمی‌شمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور به دلیل حکمت الاهی است و گزاف و بیهوده نیست. لذا شرور و بلایای عالم مادی حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل « انتصاف» و « عوض» جبران می‌کند. %U https://jqi.ut.ac.ir/article_52280_9b3a968436cc1c79cd6a5915cedf6c53.pdf