%0 Journal Article %T مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه %J پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن %I پردیس فارابی دانشگاه تهران %Z 2383-3157 %A موزیری قیری, محمد %A شاه نظری درچه, علی %D 2015 %\ 06/22/2015 %V 2 %N 2 %P 371-396 %! مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه %K اصول عملی %K اصول نظری %K قرآن %K مدیریت ارتباط با مشتری %K نهج‌البلاغه %R %X یکی از مطالبات به حق جامعۀ ما سی و هفت سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استقرار ارزش‌های ناب اسلامی در تمامی شئون جامعه به‌ویژه تصمیم‌گیری‌های حوزۀ اقتصادی و بازرگانی است. هدف پژوهش حاضر تبیین و شناسایی مؤلفه‌ها و اصول مشتری‌مداری و ارتباط با مشتری از دیدگاه قرآن و نهج‌البلاغه خواهد بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و در زمرۀ پژوهش‌های توصیفی از شاخۀ پیمایشی قرار می‌گیرد. برای گردآوری داده‌ها از شیوۀ فیش‌برداری  از منابع کتابخانه‌ای استفاده شد. نتایج حاکی از شناسایی 15 مؤلفه و دسته‌بندی آنها در قالب دو بعد اصول نظری شامل حق‌محوری، کسب رضایت الهی، توجه به خواست مشتری، صداقت‌پیشگی در معامله و تطابق معامله با احکام اسلامی و اصول عملی شامل سود متعارف، رعایت مساوات، اعتماد معقولانه به مشتری، عدم کم‌فروشی، ممنوعیت احتکار، حلم و بردباری، خوشرویی با مشتری، حسن خدمت به مردم، تسریع در رفع حوایج مشتریان و دعا برای کسب توفیق خدمت به مردم است. %U https://jqi.ut.ac.ir/article_55628_b896395dd28b85029be0d1c775833272.pdf