TY - JOUR ID - 55245 TI - کاربرد واژۀ «عشق» در نصوص دینی JO - پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن JA - JQI LA - fa SN - 2383-3157 AU - هدایت افزا, محمود AU - کبیر, یحیی AD - دانشجوی دکتری فلسفه و کلام پردیس فارابی دانشگاه تهران AD - دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 2 IS - 1 SP - 173 EP - 198 KW - اصول کافی KW - شیخ احسائی KW - علامه مجلسی KW - متعلق عشق KW - مشتقات واژة عشق DO - N2 - از دیرباز برخی اندیشمندان مسلمان بر سر کاربرد واژۀ «عشق» در نصوص دینی با یکدیگر اختلاف‏نظر داشته‏اند. مدعای اصلی منع‏کنندگان از کاربرد این واژه در باب متعلقات مقدس، همچون خدا، پیامبر و امامان، آن است که مفهوم این واژه صرفاً با امور مادی و نفسانی تناسب دارد و به همین دلیل در نصوص دینی از آن استفاده نشده و در برخی احادیث نیز مفهوم آن مذمت شده است؛ لیکن فلاسفه و متصوفه از روی ناآگاهی یا به قصد تخریب شریعت محمدی، آن را در قالب نظم و نثر در میان مسلمانان ترویج کرده­اند. در مقابل، برخی اهل تحقیق به اعتبار معنای لغوی واژۀ «عشق» و برخی احادیث، آن را از اسمای دائم‏ُالاضافه همچون حب و بغض دانسته­اند که به‏خودی‏خود، نه مشمول ذم­­اند و نه مشمول مدح، بلکه حُسن و قبح آنها به اعتبار متعلقشان تبیین می­شود. ازاین‏رو، در نصوص دینی نیز شاهدیم که در هر دو معنا استعمال گردیده و از قضا در باب امور ممدوح بیشتر به کار رفته است. نوشتار پیش رو درصدد تقویت دیدگاه اخیر بوده، این غایت در چهار گام ذیل سامان یافته است: الف) ریشه و معنای لغوی واژة عشق، ب) نقل و شرح احادیثی مُثبت استعمال «عشق» در باب متعلقات دینی، ج) نقل احادیث ناظر به مذمت عشق و تحلیل برداشت­های نادرست از این­گونه احادیث، د) بررسی و تحلیل نهایی دیدگاه‏های گوناگون دربارة متعلقات واژة عشق UR - https://jqi.ut.ac.ir/article_55245.html L1 - https://jqi.ut.ac.ir/article_55245_24a2e61c76d7b0d1dd4e1b0cff004f0b.pdf ER -