پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571220140723The concept of the Quran miraculousness: background and development till the third centuryاندیشۀ اعجاز: زمینهها و سیر تطوّر آن تا قرن سوم16919052266FAمحمد علیمهدوی راددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابیروح اللهشهیدیاستاد یار گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابیJournal Article20140429The concept of the Quran miraculousness had undergone several stages before getting to its pinnacle in the fourth century. In the first stage – which took place during the first and second centuries – it cab be witnessed that the lecturers and scholars of the era have confessed their incompetence to compete with the Quran, and the scholars and exegetes have left untouched the miracle-related issues in Quran and have not detailed them. In the next stage, however, the intra- and inter-religious theological debates and the translation movement have posed serious challenges for the Quran as the proof for the prophethood of the Holy Mohammad (peace be upon him), the Islamic foundations, and the Quran miraculousness issues. Efforts made by scholars like Nazzam, Ali Ibn Rabben Tabari, Jahiz, Ibn Qotaibah, and Waseti regarding the Quran miraculousness manifest some of the concerns in this second era/ .......... ........... .............. ............ ................ ...................... ................ ................ ........«اندیشۀ اعجاز»، پیش از قرن چهارم هجری و رسیدن به اوج، مراحلی چند را به خویش دیده است. در مرحلۀ نخست، یعنی قرون اول و دوم هجری، شاهدیم که ادیبان و سخنوران در برابر هماوردی قرآن اظهار عجز کردهاند و عالمان و مفسّران بدون اهتمام و توجه ویژه از کنارِ مسائل در پیوند با اعجاز گذشتهاند و در آن به چند و چون نپرداختهاند. در مرحلۀ پسین، کشاکشهای کلامی بین ادیان و درون دینی و نهضت ترجمه، چالشهایی را فرا روی قرآن به عنوان سندِ نبوّت و اسلام نهاد و مباحث اعجاز را جدّی ساخت. تلاشهای عالمانی چون نظّام، علی بن ربّن طبری، جاحظ، ابن قتیبه و واسطی در زمینۀ اعجاز، جلوههایی از دغدغههای موجود در این دوران است.https://jqi.ut.ac.ir/article_52266_072dbafb9ca6738e37c0b723993efc38.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571220140723Tbrj the teachings Thaqalayn sentence ( after the reform )حکم تبرج در آموزههای ثقلین19120652267FAعبداللهموحدی محباستادیار دانشگاه کاشانJournal Article20140414One of the criminal titles that are assigned punishment for it in the code is the lack of canonical veil in the society as a defect of religious essential that is called “TABARROJ”, in the Islamic traditions. This article studies the edict of TABARROJ from Quran & Islamic traditions, oppositely of illuminates of resent centuries who do not suppose it so bad. TABARROJ is a definite illegal act & a big sin and culminates to privation of evidence in the curt, according to the rules of the Islamic law. The main pillar & kingpin of this article is the 33rd verse of the AHZAB Scripture (the 33rd scripture of the Holy Quran), by studying of the doctrines of the interpreters & the theories of the Quranic ancient philologists & a new query in the relation of the several components of its interrelated verses. . . . . . . . .فقدان حجاب شرعی برای زنان، به مثابۀ ترک واجبی الاهی در جامعه اسلامی، عنوان مجرمانهای است که در قانون برای آن مجازات منظور شده است. از این رفتار و مصادیق آن در روایات اسلامی به "تبرّج" یاد میشود. نوشتۀ پیش رو، فارغ از نگاه کسانی که به پیروی از روشن فکرهای سدۀ اخیر، تبرّج را چندان مذموم نمیدانند، به دنبال جستوجوی حکم رفتار مزبور از رهگذر آیات و روایات مربوط است. با جستوجو و تأمل در منابع و مستندات اسلامی به دست میآید که تبرّج از جمله محرّمات آشکار شرعی و از گناهان کبیره به شمار میرود و مرتکب آن، بر اساس مبانی حقوقی و قضایی اسلام، از ادای شهادت در محاکم محروم خواهد بود. محور اصلی پژوهش در این نوشته، آیۀ شریفۀ سی و سوم سورۀ مبارکۀ احزاب، با استفاده از دیدگاه مفسران و واژه شناسان کهن قرآنی و تأملی نو در پیوند اجزای مختلف آیات مربوط به آن است.https://jqi.ut.ac.ir/article_52267_25c42d1e660abda465255f44be9131fe.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571220140723Tinat according to Allame Tabatabii: an Analysisتحلیل و ارزیابی رمزگشایی علامه طباطبایی از مسئلة طینت20724052269FAمهدیذاکریاستادیار دانشگاه تهرانمحمد حسینمنتظریدانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه تهرانJournal Article20140603A group of hadiths in Shi’I hadith heritage suggest that there is a difference between human beings in creation, and speak of the relation of their belief and disbelief with their Tinat (Clay). It seems that these hadiths refer to essential happiness and unhappiness of men and deny their free will in creting their future, and therefor display an inclination to determinism. Many of Shi’i thinkers attempted to explain these hadiths and to resolve their problems. Outlining a comprehensive schema upon the Sadra’s Transcendent Philosophy, Allameh Tabatabaii entertains to analysis the content of these hadiths. Construeing the term Tin (clay) in these hadiths as a celestial matter that constitutes human body and from it arises human soul, he sees its affection on men’s happiness and unhappiness in terms of capacity and not implying determinism. Exploring Allameh Tabatabaii’s analysis, this paper explains its basis and finally assesses his resolution for the problems.دستهای از اخبار در میراث حدیثی شیعه،تفاوت آدمیان را در آفرینش را مطرح میکند و از پیوند ایمان و کفر، با طینت آدمیان سخن میگوید. ظاهر این روایات، دال بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان و نفی اختیار آدمی در رقم زدن عاقبت خویش و در نتیجه گرایش به جبر است. بسیاری از محدثانواندیشمندان امامیه،به تبیین مفاد این روایات و حل اشکالات آنهاپرداختهاند. علامه طباطبایی با طرح الگویی جامع، بر اساس مبانی حکمت صدرایی به تحلیل محتوایی این احادیث پرداخته است. وی با حمل طین بر ماده زمینیای که بدن انسان را میسازد و سپس نفس انسان از آن برمیخیزد؛ تاثیر آن را بر سعادت و شقاوت انسان در حد اقتضا دانسته و مستلزم جبر نمیداند. این مقاله ضمن بیان تحلیل علامه، مبانی آن را تبیین می کند و در نهایت راه حل ارائهشده در دیدگاه علامه برای اشکالات را ارزیابی میکند.https://jqi.ut.ac.ir/article_52269_ae1de95c72b9f7e474e19741baeb1c47.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571220140723methodology of al_kashf & al bayan fi tafsir el quranروششناسی الکشف والبیان فی تفسیر القرآن24127652270FAحسناصغرپوراستادیار دانشگاه شاهدJournal Article20140607Abu Ishaq Tha’labi Neishaburi is an outstanding Iranian Islamic scholar and exegete in the 4th and 5th centuries AH. Tha’labi has been a distinguished scholar in different Islamic sciences such as Arabic Literature (grammar and syntax, etymology, Arabic word endings, and rhetorical sciences), Hadith, interpretation, and the Quranic sciences in his era. Therefore, numerous students from near and far attempted to attend his classes to enjoy his knowledge and findings. Tha’labi exegesis is a valuable and comprehensive work in the Quran interpretation domain, and includes ideas and assertions of scholars from different sciences. Since a considerable part of this exegesis is consisted of the traditions by the Companions, the Successors, and even the Prophet’s Family, it can be considered a traditional commentary. Tha’labi’s just and fair attitude has brought about hither and thither use of the interpretative traditions by the Prophet’s Family (peace be upon them) in this worthy work. This has caused some prejudiced critics to target him with undue criticisms and censures. Tha’labi’s outstanding scientific character and status has made the scholars and exegetes in the following centuries to use his commentary extensively in their own works. <br />Keywords: Tha’labi, Exegete, Al-Kashf va Al-Bayan, the Prophet’s Family, Traditional Commentaryابواسحاق ثعلبی نیشابوری، مفسر برجستۀ ایرانی در سدۀ چهارم و پنجم هجری بهشمار میرود. ثعلبی در دانشهای گوناگون اسلامی همچون ادبیات عرب (صرف، نحو، لغت، اعراب و علوم بلاغی)، حدیث، تفسیر و علوم قرآنی تبحر داشته است؛ به گونهای که دانشپژوهان بسیاری، راههای دور و دراز را میپیمودند و خود را به مجالس درسی ثعلبی میرساندند. تفسیر ثعلبی اثری جامع و ارزنده در تفسیر قرآن بهشمار میرود که دربردارندۀ سخنان و دیدگاههای عالمان رشتههای گوناگون علمی است. از آنجا که بخش عمدۀ تفسیر ثعلبی را روایات صحابه و تابعین و حتی اهل بیت u تشکیل میدهد؛ میتوان، تفسیر وی را در شمار تفاسیر روایی برشمرد. روحیۀ حقمحوری و منصفانۀ ثعلبی سبب شده که وی تفسیر خود را با روایات تفسیری اهل بیت u بیاراید. همین مسئله موجب شده برخی، پیکان انتقادات و سرزنشها را به سوی وی نشانه روند. شخصیت و جایگاه برجستۀ علمی ثعلبی، عالمان، مفسران سدههای بعدی را بر آن داشته تا، به گونهای فراگیر، در آثار و نگاشتههای خویش از تفسیر وی بهره گیرند.https://jqi.ut.ac.ir/article_52270_16c735e56b0b888972827acb9eb236a3.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571220140723Interpretive applications of proportion between Qur'anic sentences and God's attributes in understanding of Quranکاربردهای تفسیری تناسب اسما و صفات الاهی در فهم آیات27730252277FAعلیراداستادیار دانشگاه تهران(پردیس فارابی)مهدیعزتی آراسته.دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران(پردیس فارابی)Journal Article20140701Attention to character of relevance and proportion in qur'anic text plays a key role in correct understanding and secure interpretation of this scripture. Achieveing to its conceptual grace and some of its secrets is required such attention. According to the statistical analysis in this study, without taking into account name of Allah, God's attributes constitute nearly two percent of the Qur'anic words. This relative frequency ,on the one hand, and the epistemological significance and holy position of this genus of words, on the other, make the examining them necessitate independent researches. Meanwhile, this study is investigates inter-verse proportion in Qur'an, specially in the case of divine names. Thus, we dealt with exegetic applications derived from the relevance betwean attributes of God in the Qur'an and qur'anic statements, of course, after statistical analysis of God's attributes and their typology. To this end, we use various examples obtained among different commentaries, then analyse them for highlighting and evaluation of such applications.درنگ در ویژگی تناسب در قرآن کریم، در فهم و تفسیر صحیح و استوار این کتاب آسمانی، نقشی اساسی داشته و برای دستیابی به ظرافتهای معنایی و برخی اسرار آن، امری بایسته است. بر اساس مطالعات آماری، اسما و صفات الاهی، بدون احتساب اسم جلالة الله، قریب به دو درصد از واژگان قرآنی را به خود اختصاص دادهاند و بیشتر این صفات در فرجام آیات و به شکل مزدوج – همآیی دو صفت با یکدیگر- آمدهاند. نظر به اعجاز بیانی قرآن و حکمتمندی ساختار و آموزههای آن، این باهمآیی نمیتواند بدون مبنا و غایت سامان یافته باشد. در این بین، بررسی بُعد تناسب درونآیهای در خصوص اسمای الاهی، موضوع پژوهش پیشرو را شکل داده است. فرضیه این پژوهش، تناسب صفات مزدوج پایانی آیات با گزارههای پیشین و کارآمدی آن در فهم مقاصد آیات است. نتایج این پژوهش، ضمن اثبات اصل تناسب مورد نظر، به کاربردهای آن در تفسیر قرآن پرداخته و بر آن، به عنوان یک قاعده تفسیری تأکید دارد. https://jqi.ut.ac.ir/article_52277_5a0d490154ab1402db84eefb9c4f6106.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571220140723Viewpoint ofImamiehIlm al-Kalam on Wickednessمسئلة شر در کلام امامیه30332252280FAحسینعمادزادهدانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه آزاد واحد گچسارانمهدیفرمانیاناستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20140707Viewpoint ofImamiehIlm al-Kalam on Wickedness <br /><br />Hussein Emadzadeh1,<br />Dr. Mahdi Farmanian2<br /><br />1- Ph.D. student ofImamiehIlm al-Kalam, Tehran University (Farabi Campus), instructor at Islamic Azad University of Gachsaran, corresponding author, e-mail: hemadzadeh26@gmail.com<br />2- Assistant professor, University of Religions and Denominations<br /><br />Abstract<br /><br />Scholars before Khawja that were living at a time when Ilm al-Kalam was not philosophized specifically, found the solution to the issue of evilness in the verses and narrations by Ahl al-Bayt (peace be upon them). Hence, their solutions differ from philosophical viewpoints on the wicked. <br />Imamieh scholars assume that wickedness and evil originate from God. They did not consider wickedness to be the opposite of God’s absolute goodwill as in Christianity. In ImamiehIlm al-Kalam, God is the all-knower and thus there is a divine reason for the existence of wickedness. That is to say, wickedness is not useless and vain. Hence, the wicked and disasters of the material world are considered to be good and virtuous because God compensates for wickedness (evil) with “remedy” and “requital”. <br />Keywords: wickedness, ImamiehIlm al-Kalam, wisdom, remedy, requitalمتکلمان قبل از خواجه که کلام به معنی اخص، فلسفی نشده بود؛ راه حل مسئلة شر را از آیات و روایات اهل بیتu به دست آوردهاند. به همین دلیل راهحلهای آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است.
متکلمین امامیه، شر را صادر از خدا میدانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -مأخوذ از الاهیات مسیحیت- متضاد نمیشمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور به دلیل حکمت الاهی است و گزاف و بیهوده نیست. لذا شرور و بلایای عالم مادی حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل « انتصاف» و « عوض» جبران میکند.https://jqi.ut.ac.ir/article_52280_9b3a968436cc1c79cd6a5915cedf6c53.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571220140723Narrative review states the Prophet ( pbuh ) During the descent of the Quranبررسی روایات حالات پیامبر در هنگام نزول قرآن32335452283FAرسولمحمدجعفریاستادیار دانشگاه شاهدمرتضیاوحدیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهدJournal Article20140723The problem states the Prophet ( pbuh ) During the descent of the Quran and revelation of important issues is in the field of Quran because the book is narrative and interpretive communities Numerous traditions that are sometimes Astfazh reported.Sunni dominant narratives have reported and all of them are divided into six categories :1 fear the Prophet ( pbuh ) During the descent of the Quran 2 revelation of the Quran to the Prophet ( PBUH ) during sleep ,3 sweat Prophet in the Quran 4 revelation of the Quran to the Prophet ( PBUH ) at riding on , 5 alarm hear during revelation , 6 unconscious prophet in Revelation . Most of these traditions are weak element according to the figures and the element.The first and second categories of non- narrative content of the document are also at odds with the evidence ,but four other narratives seem to have the right content and Canoeing traditional rational to deny it exists.حالات پیامبرe هنگام نزول قرآن و دریافت وحی، از مسائل مهم در زمینه علوم قرآن است؛ چه اینکه در جوامع روایی و کتابهای تفسیری، روایات فراوانی- که گاه به استفاضه میرسند- در این زمینه گزارش شده است. بیشتر این روایات را اهل سنت گزارش کردهاند و مجموع آنها در شش دسته قابل تقسیماند: <br />1- ترس و اضطراب پیامبرe هنگام نزول قرآن؛ 2- نزول قرآن بر پیامبرr هنگام خواب؛ 3- عرقریزی پیامبرr هنگام نزول قرآن؛ 4- نزول قرآن بر پیامبرr در حالت سوار بر مرکب؛ 5- شنیدن صدای جرس هنگام نزول وحی؛ 6- ناهشیاری (از خلق) و غش پیامبرr هنگام دریافت وحی. <br />این روایات غالباً بر اساس معیارهای رجالی و درایهای ضعیف میباشند. روایات دسته اول، گذشته از سند، از نظر محتوا در تقابل با ادله میباشند. اما روایات پنج دسته دیگر به نظر میآید مضمون صحیحی داشته و محذور عقلی و نقلی برای نفی آنها وجود ندارد. https://jqi.ut.ac.ir/article_52283_9f17a634c06e893e4ce4755224eab743.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571220140723English Abstractsچکیده های انگلیسی1752537FAJournal Article20150119https://jqi.ut.ac.ir/article_52537_521083bb304a19b71563fb2a58ca134c.pdf