پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31572320150923Al-Mu’jam al-ahadith al-mu’tabarahمعجم الأحادیث المعتبرة اثر جدیدی در حوزۀ نگارشهای حدیثی39743057660FAمجیدمعارفاستاد دانشگاه تهرانمهدیهدهقانی قناتغستانیدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20150523Abstract<br />Muhammad Asif Mohseni, a Shia religious authority and an Afghan political activist, has recently published the second printing of his Al-Mu’jam al-ahadith al-mu’tabarah in 8 volumes. A new arrangement has been adopted regarding the jurisprudential and non-jurisprudential chapters of the book, which indicates the author’s stance toward the status of reason and science as well as the position of the principles of Islamic jurisprudence and the study of narrators. Besides, this special arrangement reveals the present author’s political opinion about the establishment of an Islamic state. This book includes more than 11,000 traditions with valid chains (authentic, reliable, and authoritative). These valid traditions have been selected from 26 classic Shia tradition books whose genuine manuscripts have been used by Allameh Majlesi. For instance, examination of the traditions from the book al- Iʿtikāf shows that the present author has truly narrated the most authentic traditions. In addition to collecting the valid traditions, Mohseni has provided narrator descriptions and contextual study of the traditions for a large number of traditions. <br />Keywords: Shia tradition collections, valid tradition, Muhammad Asif Mohseni, Al-Mu’jam al-ahadith al-mu’tabarahمحمد آصف محسنی از مراجع تقلید شیعه و از فعالان سیاسی افغانستان، بهتازگی چاپ دوم کتاب <em>معجم الأحادیث المعتبرة اثر</em>خویش را در هشت جلد منتشر کرده است. ترتیب چینش کتابهای فقهی و غیرفقهی در این کتاب، جدید و نشانگر نگاه مؤلف به جایگاه عقل و علم و موقعیت علم اصول، رجال و مهمتر از آن باورهای سیاسی مؤلف در باب تشکیل حکومت اسلامی است. کتاب در مجموع شامل بیش از 11 هزار روایت دارای سند معتبر (صحیح، حسن و موثق) است. این روایات معتبر از 26 کتاب متقدم حدیثی شیعه (که نسخۀ معتبر آنها به دست علامه مجلسی رسیده است) گزینش شدهاند. بررسی روایات کتاب <em>الاعتکاف</em> بهعنوان نمونه، نشان میدهد که مؤلف بهواقع صحیحترین روایات را در کتاب خود نقل کرده است. مؤلف علاوه بر گردآوری روایات معتبر، برای شمار شایان توجهی از روایات، توضیحات رجالی و فقهالحدیثی ارائه کرده است.https://jqi.ut.ac.ir/article_57660_8869a2f43bffb6b490bbc1513c766be5.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31572320150923Commentary Revelation and Sensible speech of Holy Quranوحی بیانی و چیستی نطق محسوس قرآن (در پرتو آموزههای نهجالبلاغه)43144857661FAحامدپوررستمیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20150610Style of speaking of holy Quran has always been one of important issue that has bitten contemporary scholars. <br />The author believes that the form of manifestation of this style should be called "speech Quran" or " Notqe Quran.<br />Based on the narrative and literally evidence (notq) means "delivering and transmitting the message from book to human. And this transmitting may be happen through two mechanisms: 1) Mechanism of words and sounds and 2)Mechanism of rational transmitting.<br />The Quran is not a book tutorial to understand the other's needs and the theory of Koran proficiency in understanding the Qur'an is the Qur'an to non-self-sufficient and that it considers sufficient to understand the meaning of its own meaning, it does not seem all . And the great thing and end of Qur'anic revelation, the revelation of expression is one of the forms of speech and expression, "the revelation of speech" is only dedicated to the Immaculate peace be upon him and other commentators have raised such a title can not be.سبک و نحوۀ سخن گفتن قرآن مجید با انسان، همواره یکی از خدشههای ذهنی انسان بهخصوص دینپژوهان معاصر است که ذهن آنها را میگزد. به باور نویسنده قالب تجلی این سبک را باید در حقیقتی به نام «نطق قرآن» جستوجو کرد. بر اساس قراین لغوی و روایی، معنای «انتقال و ارائۀ پیام و مراد» در واژۀ «نطق» نهفته است و این پیام و مراد شاید از طریق سازوکارهای حسی مانند الفاظ و اصوات (نطق محسوس) یا سازوکارهای عقلی (نطق معقول) محقق شود.فرضیۀ مقاله آن است که وحی بیانی، یکی از اقسام نطق وحی قرآنی بهشمار میآید که در نهایت به اثبات مبنای ترجمانخواهی قرآن در وحی قرآنی منجر میشود.https://jqi.ut.ac.ir/article_57661_11f594634d11e73526970ecaf0c7761b.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31572320150923Allameh Tabatabaee’s interpretation way in the “ Tafsir Al-Bayan Fi Al- Muvafeqat bayn Al-Hadith va Al-Quran”روش تفسیری علامه طباطبایی در«تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن»44947857662FAرسولمحمدجعفریاستادیار دانشگاه شاهدحسینمحققیدانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهدJournal Article20150628Tabatabai before writing "interpretation Fi al Mizan" in Qom, another interpretation of "interpreting the Hadith and Quran Al fi Almvafqh" in his hometown of Tabriz mapping and interpretation Mizan is first base. This style is that He, the relatively short interpretation of the verses of the Koran interpretation of the Qur'an and then focused on the relevant accounts are listed and then tried to create harmony between the verses and traditions. As the title suggests this interpretation traditions have an important role in the interpretation of signs, but that does not mean the end of the narrative, but also include diverse methods of interpretation which are as follows: 1. interpretation of the Quran to the Quran, 2. The interpretation of the Qur'an by the Hadith, the Qur'an interpretation of rules of literary 3-, 4- interpretation of the Quran with the word, 5. interpretation of the Qur'an with different readings, 6. Interpretation of the Quran with wisdom.علامه طباطبایی پیش از نگارش «المیزان فی تفسیر القرآن» در قم، تفسیر دیگری با نام «تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» در زادگاهش تبریز نگاشت که پایههای اولیۀ المیزان محسوب میشود. سبک آن چنین است که علامه، ابتدا تفسیر بهنسبت کوتاهی از آیات، با محوریت روش تفسیر قرآن به قرآن ارائه داده و آنگاه روایات مرتبط را ذکر کرده و سپس تلاش داشته است که میان آیات و روایات سازگاری ایجاد کند. چنانکه از عنوان این تفسیر پیداست، روایات نقش مؤثری در تفسیر آیات دارند، اما به این معنا نیست که متوقف بر روایات بوده، بلکه مشتمل بر روشهای گوناگون و متنوع تفسیری است که عبارتند از: 1. تفسیر قرآن به قرآن؛ 2. تفسیر قرآن با حدیث؛ 3. تفسیر قرآن با قواعد ادبی؛ 4. تفسیر قرآن با لغت؛ 5. تفسیر قرآن با استفاده از اختلاف قرائات؛ 6. تفسیر قرآن با عقل.https://jqi.ut.ac.ir/article_57662_d1e23de20e9410c67db3a05269326c94.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31572320150923The possible attached phrases of a “prepositional phrase” and their role in and effect on the interpretation and translation of the Divine verses: a case study of the Noble Quran’s versesاحتمال در متعلَّق «شبهجمله» و نقش و تأثیر آن در تفسیر و ترجمۀ آیات وحی «موردپژوهی آیات قرآن کریم»47949857663FAمجتبیعمرانی پوراستادیار گروه زبان و ادبیات عربی پردیس فارابی دانشگاه تهرانحسنرحمانیدانشجوی دکتری رشتۀ زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراکJournal Article20150725The Arabic Grammarians call the “main preposition + genitive noun” and an “adverb” a “prepositional phrase”. For prepositional phrases to assimilate into the sentence structure and fulfill their roles, they should have a specific connection and link to another part of the sentence. This link is called “attachment” and that part is named “attached phrase”. Consequently, a prepositional phrase can possibility attach to different attached phrases; if this is the case, then attachment to any of those possible attached phrases can lead to different deep structures and so to different meanings and messages. This has frequently happened in the Noble Quran’s verses, and its representation can be found in various interpretation and grammar books on the Noble Quran. On the other hand, due to the linguistic limitations of the translation process, the translators of the Quranic verses have preferred only one of the possible attached phrases. As a result, some other possible attached phrases have been ignored and so, other possible meanings and messages of the luminous verses have not transferred into the Persian language.نحویان زبان عربی از «حرف جارة اصلی+ اسم مجرور» و «ظرف» با اصطلاح «شبهجمله» نام میبرند. شبهجملهها برای اینکه در ساختار کلامی جای گیرند و به ایفای نقش بپردازند، باید پیوند و ارتباط ویژهای با جزء دیگری از کلام داشته باشند. از این پیوند با اصطلاح «تعلُّق» یاد شده و آن جزء نیز «متعلَّق» نامیده شده است. حال شاید یک شبهجمله شایستگی پیوند با چندین متعلَّق را داشته باشد که در اینصورت پیوند با هر یک از آن متعلَّقهای احتمالی به ژرفساختهای گوناگونی از کلام و به تبع آن معانی و پیامهای گوناگونی خواهد انجامید. این مسئله در آیات قرآن کریم به فراوانی وجود دارد که نمود آن را میتوان در کتابهای تفسیری و اعرابی قرآن کریم مشاهده کرد. در این میان مترجمان آیات وحی نیز بهسبب محدودیتهای زبانی موجود در فرایند ترجمه، با ترجیح یکی از وجوه احتمالی، به ترجمة این آیات مبارکه پرداختهاند که حاصل آن نادیده گرفتن وجوه احتمالی دیگر و در نتیجه عدم انتقال معانی و پیامهای احتمالی آیات نورانی وحی به زبان فارسی است.https://jqi.ut.ac.ir/article_57663_5385f9dc2f45133bcda0830d09db1cda.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31572320150923aنقد انگارۀ زمینهسازی ابن ابیجمهور احسایی برای اخباریگری49952857664FAمهدیسلیمانی آشتیانیدانشجوی دکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20150812برخی معتقد هستند حدیث پژوهی ابن ابی جمهور احسایی در قرن نهم و نوع عملکرد علمی وی، زمینه ساز مکتب اخباری گری در قرون بعدی شد و با این تحلیل احسایی را در جریان نص گرایان و عقل ستیزان جای داده اند. این مقاله سعی دارد با بازخوانی نوع نگاه احسایی به عقل به عنوان مهمترین شاخص جدایی نصگرایی و عقلگرایی، و با استناد به شواهدی از آثار کلامی، فقهی و حدیثی احسایی، او را از جرگه نصگرایان خارج کرده و پیش تازی او برای اخباری گری را نقد نماید. پس از شرح حال و آثار ابن ابی جمهور، تأثیرپذیری وی از مکتب کلامی ـ حدیثی حله و آراء فلاسفه، اعتماد به عقل در عقاید و عقل عملی، توجه به رابطه عقل و شرع و توجه به دلیل عقل به عنوان یکی از ادله احکام، از شواهدی است که برای عقل گرایی ابن ابی جمهور و جدایی او از اخباریان طرح شده است. روش تحقیق در این نوشتار اسنادی، توصیفی و تحلیلی است که با استفاده از متون مختلف اسلامی انجام گرفته است.برخی معتقدند که حدیثپژوهی ابن ابیجمهور احسایی در سدۀ نهم و نوع عملکرد علمی وی، زمینهساز مکتب اخباریگری در سدههای بعدی شد و با این تحلیل، احسایی را در جریان نصگرایان و عقلستیزان جای دادهاند. این مقاله سعی دارد با بازخوانی نوع نگاه احسایی به عقل (بهعنوان مهمترین شاخص جدایی نصگرایی و عقلگرایی) و با استناد به شواهدی از آثار کلامی، فقهی و حدیثی احسایی، او را از جرگۀ نصگرایان خارج و پیشتازی او برای اخباریگری را نقد کند. پس از شرح حال و آثار ابن ابیجمهور، تأثیرپذیری وی از مکتب کلامی ـ حدیثی حله و آرای فلاسفه، اعتماد به عقل در عقاید و عقل عملی، توجه به رابطۀ عقل و شرع و توجه به دلیل عقل بهعنوان یکی از ادلۀ احکام، از شواهدی است که برای عقلگرایی ابن ابیجمهور و جدایی او از اخباریان طرح شده است. روش تحقیق در این نوشتار اسنادی، توصیفی و تحلیلی است که با استفاده از متون مختلف اسلامی انجام گرفته است.https://jqi.ut.ac.ir/article_57664_8d639b37e41bbd1c1f617d92caf27bac.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31572320150923To accept the guardianship of Unjust Sultan.
The Outcome of jurisprudential verdict of "verse 55 of Surah Yusuf" in the interpretation of both Shi'ite and Sunni.قبول ولایت از طرف سلطان جائر برداشت حکم فقهی از« آیۀ 55 سورۀ یوسف» در تفاسیر فریقین52954857665FAنوشینرشیدی رنجبردانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قممحمد تقیدیاری بیدگلیدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمJournal Article20150831Abstract<br /><br />The present article is concerned with the how Elicitation of jurisprudential verdict of “Accepting the Unjust Guardianship " is based on the verses of the Quran stories citing the verse " «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ » (Joseph / 55).<br /> According to Shiite political thought; the government should be in the hand of God and the Prophet (PBUH&HP) and his infallible successors. But, since the Major Occultation “the Guardianship of the unjust”, has entered in the literature of political jurisprudence of Shiite and been an important part of it .<br />However, cooperation with inherently oppressive ruler is forbidden, but the Problems and bottlenecks in society and the Imams (PBUT)’s permissions in charge of some kind of governmental jobs, have helped Shia and Sunni scholars to cite this verse for rights, justice and implementation of God’s laws in order to permit this kind of guardianship.<br />Keywords: jurisprudential verdict, unjust guardianship, stories verses, Ahlul-Bayt (PBUT), interpretative مقالۀ حاضر به بررسی چگونگی استنباط حکم فقهی «قبول ولایت از طرف جائر» با تکیه بر آیات قصص قرآن و استناد به آیۀ کریمۀ «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ» (یوسف: 55) میپردازد. اندیشۀ سیاسی شیعه که حکومت را در اقتدار الهی و پیامبر (ص) و جانشینان معصوم (ع) ایشان میداند، از دوران غیبت کبری مسئلۀ «ولایت از طرف جائر» را وارد ادبیات فقه سیاسی کرده و بخش مهمی از آن را به خود اختصاص داده است؛ هرچند حرمت ذاتی همکاری با حاکم جائر مسجل است؛ مشکلات عدیده و تنگناهای موجود جامعه و مجوزهایی که از طرف ائمۀ اطهار (ع) در تصدی بعضی از مشاغل در حکومتهای جور وارد شده، فقهای شیعه و اهل سنت را یاری رسانده است تا با استناد به این آیۀ کریمه برای احقاق حق، گسترش عدالت و اجرای احکام الله، پذیرش اینگونه ولایت را جایز بدانند.https://jqi.ut.ac.ir/article_57665_be8506a29f3e515bebc3e709628a1b9f.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31572320150923Evaluation the intertextuality of Bible in Samat orisonبررسی بینامتنیت عهدین در دعای سمات54957657666FAزهرانیکونژاددانشجوی کارشناسی ارشد دانشکدۀ علوم قرآنی زاهدانحسینخاکپورعضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستانولی اللهحسومیعضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20150916Intertextuality, is based on this idea that there is no independent text, and the text borrow from each other, there is a close and double relationship between them. According to this theory, each text is the brainchild of past or contemporary texts; so that new Text (current) is summary of the text or several texts (Absent). The purpose of this article is intertextual research of the Bible in Samat orison that is told in descriptive- analytic method and by using the Library resources; that there is intertextual relationship among the Bible (Scripture) and the Samat orison. Existing relationship is of expression of common themes and concepts, so, there are phrases similar to scripture phrases in the Samat orison. and Most frequent intertextual is a kind of rumination (partial denied) that previous text (Bible) will be shown in current text (Samat orison), also there are kinds of absorption type (Parallel denying).<strong>بینامتنیت </strong>بر این اندیشهاستوار است که هیچ متن مستقلی وجود ندارد، بلکه متون از یکدیگر وام میگیرند و میان آنها رابطۀ تنگاتنگ و دوسویهای وجود دارد. بر اساس این نظریه هر متنی زاییدۀ متون گذشته یا معاصر است؛ بهگونهای که متن تازه (حاضر) خلاصهای از متن یا متون متعددی (غایب) است. هدف از این مقاله «جستار بینامتنی عهدین در دعای سمات» است که با روش توصیفی - تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای مطرح میکند که میان عهدین (کتاب مقدس) و دعای سمات رابطۀ بینامتنی وجود دارد. رابطۀ موجود از نوع بیان مضامین و مفاهیم مشترک است، لذا عباراتی مشابه عبارات کتاب مقدس در دعای سمات وجود دارد. بیشترین تکرار بینامتنی از نوع اجترار (نفی جزیی) است که عیناً متن غایب (عهدین) در متن حاضر (دعای سمات) نمود مییابد. همچنین نمونههایی از نوع امتصاص (نفی متوازی) نیز در آن وجود دارد.https://jqi.ut.ac.ir/article_57666_18cd846657531a3090f5ed1d19f41298.pdf