پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31573120160320The semantics of “ Ehbat” in Quran with emphasis Syntagmatic & Pradigmatic Relationsمعناشناسی «احباط» در قرآن کریم با تأکید بر روابط همنشینی و جانشینی12560568FAرقیهرضاییدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرافتحیهفتاحی زادهاستاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20160806The concept of "frustrate" is one of the important concepts in the Quran. This study has a semantic perspective on this word and has been conducted to comment the word " frustrate" and discover the semantic layers and extraction of semantic components in holy quran on basis of new methods in semasialogy Looking to the term semantic and descriptive approach with an emphasis on concurrency and associate relations and succession, it can be said, the word " frustrate" semantically closely related to the concept of " torment " is, in a way that can be used to replace the original word " frustrate" is selected; they were divine retribution in this world and hereafter will be helpless and this is a great loss. In addition to the concept of " torment ", concepts such as falsification, loss and misdirection in some cases Ahbat with the concept of relative Hmmnayy and in some joint missions could mean instead the term " frustrate" necessary. <br /> <br /> مفهوم «احباط» یکی از مفاهیم مهم در قرآن کریم محسوب میشود. در این پژوهش نگاهی معناشناختی به این واژه داریم و هدف تبیین واژۀ احباط و کشف لایههای معنایی و استخراج مؤلفههای معنایی آن در قرآن کریم با استفاده از شیوههای نوین معناشناسی خواهد بود. با نگاهی معناشناختی به این واژه و با رویکرد همزمانی و توصیفی و تأکید بر روابط همنشینی و جانشینی، میتوان گفت که واژۀ «حبط» بهلحاظ معنایی ارتباط نزدیکی با مفهوم «عذاب» دارد، بهگونهای که شاید بهعنوان جانشین اصلی واژۀ «حبط» انتخاب شود؛ به اینصورت که حبط اعمال آدمی نوعی عذاب محسوب میشود که عواملی چون کفر، تکذیب آیات الهی و معاد، قتل انبیا و آمرین به قسط، صدّ از راه خدا و ... زمینهساز این نوع عذاب میشوند و کسانی که دچار عذابِ حبط میشوند، سزاوار عذاب الهی و در دنیا و آخرت بییار و یاور خواهند بود و این همان خسران بزرگ است. علاوه بر مفهوم «عذاب»، مفاهیمی چون ابطال، خسران و ضلّ نیز در برخی موارد با مفهوم احباط از هممعنایی نسبی برخوردارند و در برخی هیأتهای مشترک معنایی شاید بهجای واژۀ «حبط» کاربرد داشته باشند.<br /> <br /> https://jqi.ut.ac.ir/article_60568_c9242c6ebb9862f876e220dd711fc796.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31573120160320Tinat according to Allame Tabatabii: An Analysisبررسی دیدگاه علامه طباطبایی دربارۀ آموزۀ طینت275560569FAمهدیذاکریدانشیار دانشگاه تهرانمحمدحسینمنتظریدانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه تهرانJournal Article20160903A group of hadiths in Shi’I hadith heritage suggest that there is a difference between human beings in creation, and speak of the relation of their belief and disbelief with their Tinat (Clay).
It seems that these hadiths refer to essential happiness and unhappiness of men and deny their free will in creting their future, and therefor display an inclination to determinism. Many of Shi’i thinkers attempted to explain these hadiths and to resolve their problems. Outlining a comprehensive schema upon the Sadra’s Transcendent Philosophy, Allameh Tabatabaii entertains to analysis the content of these hadiths. Construeing the term
Tin (clay) in these hadiths as a celestial matter that constitutes human body and from it arises human soul, he sees its affection on men’s happiness and
unhappiness in terms of capacity and not implying determinism. Eploring
Allameh Tabatabaii’s analysis, this paper explains its basis and finally assesses his
resolution for the problems.
یکی از آموزههای شیعی که در تفاسیر قرآن دربارۀ آن بحث شده، آموزۀ طینت است. این آموزه تفاوت آدمیان را در آفرینش مطرح میکند و از پیوند ایمان و کفر با طینت آدمیان سخن میگوید. در نگاه اول، این آموزه دال بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان و نفی اختیار آدمی در رقم زدن عاقبت خویش و در نتیجه گرایش به جبر است. بسیاری از محدثان و مفسران امامیه به تبیین مفاد این روایات و حل اشکالهای آنها پرداختهاند. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با طرح الگوی جامعی، بر اساس مبانی حکمت صدرایی، به تحلیل محتوایی این آموزه پرداخته است. وی با حمل طینت بر مادهای زمینی که بدن انسان را میسازد و سپس نفس انسان از آن برمیخیزد؛ تأثیر آن را بر سعادت و شقاوت انسان در حد اقتضا میداند و مستلزم جبر نمیداند. در این مقاله ضمن بیان تحلیل علامه، مبانی آن را تبیین میکنیم و در نهایت، راهحل ارائهشده توسط علامه را برای اشکالهای مطرحشده ارزیابی خواهیم کرد.
https://jqi.ut.ac.ir/article_60569_736e6636920e3aacbe42d3894659349b.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31573120160320A Study of Non-Mention of “Bi 'smi 'Llāhi 'r-Raḥmāni 'r-Raḥīm” at the Beginning of the
Qurʾānic Chapter of al-Barāʾah with an Emphasis on the Chapter's Contentبررسی عدم ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سوره برائت با تأکید بر محتوای سوره578060570FAفریدهامینیدانشجوی دکتری دانشگاه الزهرا(س)بی بی ساداترضی بهابادیاستاد دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20161008The only Qurʾānic chapter that does not begin with the verse “<em>Bi 'smi 'Llāhi 'r-Raḥmāni r-Raḥīm</em>” (“In the name of God, the Beneficent, the Merciful”) is al-Barāʾah. Different reasons have been cited for this non-mention. The present study addresses the non-mention of the Basmalah at the beginning of the al-Barāʾah chapter. To this end, different viewpoints were examined. Moreover, the relevant circumstances surrounding the revelation of the chapter were taken into account. The Tabūk battle was the major event in the year 9 AH. The different behavior shown by the Prophet's companions at the time of this battle was an indication of the existence two groups: the faithful and the hypocrites. The year 9 AH was a turning point in the history of the Arabian Peninsula. Most people's inclination toward Islam was for political, security, and economic reasons. Their approach to Islam was based on their interests. The predominant feature was unbelief under the guise of faith, i.e., hypocrisy. This is also evidenced in the chapter's content. The Basmalah mentioned by God Almighty at the beginning of every Qurʾānic chapter is a way of inviting people to benefit from God's general and specific mercy. However, the barrier of unbelief created by hypocrites prevents God's mercy from reaching them. In fact, the consequence of their behavior was that their ties with God and with the Islamic ʾummah were severed. In a sense, this was their inward wish and God deprived them of His mercy because of their own behavior.
سورۀ مبارکۀ برائت تنها سوره در قرآن کریم است که با آیۀ کریمۀ «بسمالله الرحمن الرحیم» آغاز نشده است. در دربارۀ عدم ذکر آیۀ بسمله در ابتدای سورۀ برائت دلایل مختلفی مطرح میشود، پژوهش حاضر ضمن بررسی هر یک از دیدگاههای مطرح، با نظر به قراین خارجی در فضای سورۀ برائت اعم از فضای نزول و جوّ نزول، در پی آن است که مسئلۀ عدم ذکر بسمله در ابتدای سورۀ برائت را بررسی شود.
رفتار گوناگون اصحاب پیامبر در جنگ تبوک (بهعنوان واقعۀ مهمی در سال نهم هجرت) بیانگر گروههای مختلف مؤمنان و منافقان است. سال نهم یک نقطۀ عطف تاریخی در تاریخ شبهجزیرۀ عربستان بود و گرایش اکثریت به اسلام نوعاً به دلایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی محسوب میشود و رویکردشان به اسلام تابع منافعشان بود و چهرهای که بیشتر خود را نشان میداد، کفر در پرتو ایمان یا بهعبارت دیگر «نفاق» بود؛ رفتاری که محتوای سوره نیز شاهدی بر آن است.
ذکر آیۀ بسمله از جانب خداوند سبحان در ابتدای هر سوره، دعوت از مردم برای بهرهگیری از رحمت عامه و خاصۀ خداوند است منافقان در اثر مانعی که از کفر در برابر رحمت الهی ایجاد کردهاند، خویشتن را از رحمت الهی محروم کردهاند و بهعبارتی عملکرد منافقان و بهنوعی خواستۀ باطنی ایشان، قطع پیوند با خداوند و امت اسلامی است، خداوند هم پیرو رفتار منافقان، ایشان را از رحمت الهی خویش محروم کرده است.
https://jqi.ut.ac.ir/article_60570_dc996c8aa97b3512f879192633acd802.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31573120160320The study of views of commentators in resolution of apparent conflict between verses of Saif and denial of duressحل تعارض ظاهری بین آیات سیف و نفی اکراه و تأثیر آن در مسئلۀ آزادی در انتخاب دین8110160571FAمحمدرضاشایقاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه یزدJournal Article20161111One of the most important topics in the field of jurisprudence and interpretation of the Holy Quran is freedom of religion. <br /> One of the four following presumed relationships is established between verses of Saif and denial of duress:<br /> 1- verses of Saif abrogate verses of denial of duress.<br /> 2- Opposite of the first.<br /> 3- verses of Saif are concerning apparent duress and verses of denial of duress are concerning inward duress.<br /> 4- verses of Saif restrict verses of denial of duress.<br /> Because of Verse 29 of surah At-Taubah which is the reason of their freedom of religion on the condition of paying jizya (tax) , the first assumption is impossible; because with this assumption it must be submitted that verses of Saif after being abrogators have been abrogated again by this verse; because verse of Saif has been revealed between verses of denial of duress and verse 29 of surah At-Taubah which conforming each other and this assumption is unacceptable. <br /> The second assumption requires priority (precedence) of abrogator over the abrogated which its non-occurrence and even its religious impossibility is obvious. In this study, the authenticity of the recent case by new and clear approach and proofs, has been argued.
یکی از مباحث مهم در عرصۀ فقه و تفسیر قرآن کریم، موضوع آزادی دین در اسلام است. طبق آیات نفی اکراه، هرکسی در انتخاب دین آزاد است و طبق ظاهر آیات سیف، افراد در انتخاب دین آزاد نیستند. بین آیات سیف و نفی اکراه، یکی از این چهار رابطه برقرار میشود: 1. آیات سیف ناسخ آیات نفی اکراهند، بنابراین با نزول این آیات حکم آزادی دین نسخ شده است؛ 2. عکس مورد قبل؛ یعنی با نزول آیات نفی اکراه، مسئلۀ اکراه در دین نسخ شده است؛ 3. آیات سیف مخصص عموم آیات نفی اکراه هستند، بنابراین افراد در انتخاب دین آزادند، مگر در مواردی که در آیات سیف بیان شده است؛ 4. آیات سیف ناظر به اکراه ظاهری و آیات نفی اکراه ناظر به اکراه باطنی است، پس افراد در باطن مختارند نه در ظاهر. بهدلیل نزول آیۀ 29 سورة توبه بعد از آیات سیف (که دلیل آزادی اهل کتاب در دینداری به شرط پرداخت جزیه است) فرض اول منتفی میشود؛ زیرا مستلزم این است که آیات سیف بعد از ناسخ بودن، مجدداً نسخ شده باشد. فرض دوم هم مستلزم تقدم ناسخ بر منسوخ خواهد بود. در این مبحث با روش و براهین نو و روشن، بر صحت صورت سوم استدلال میشود.https://jqi.ut.ac.ir/article_60571_8c603fd869724d5eb24922a8be981bef.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31573120160320Generality of sending of prophets in Quranعمومیت ارسال پیامبران از منظر قرآن کریم10312660572FAحامدشیواپورعضو هیأت علمی مرکز مطالعات قرآن کریم دانشگاه مفید قممحمدحاج محمدیدانشجوی دکتری مرکز مطالعات اسلامیJournal Article20161102The exoteric meaning of some verses in the Quran shows that the revelation and Prophecy include all of regions in the world; but this is incompatible to historical facts, because the history is silent about revelation and Prophecy in all the regions in the world. This incompatibility can be studied on two aspects: historical aspect and interpretative aspect in the Quran.
In this paper, we follow the second approach. We assume validity of historical facts that there are not valid historical reports about the existence of revelation and Prophecy, on the common meaning in Abrahamic religions, in the regions of the world other than Middle East. But the exoteric meaning of some verses in the Quran say that revelation and Prophecy encompass all of regions in the world. These verses include three words: Nadir, Ommah and Rasool. Studying these words, this paper shows that it is no incompatibility between Quran and assumed historical facts.
آنگونه که از ظاهر برخی از آیات قرآن کریم برمیآید سخن از عمومیت نبوت و ارسال پیامبران برای همۀ مناطق زمین است به اینصورت که نبوت، حقیقتی فراگیر و شامل همۀ امتها و اقوام است. اما این سخن قرآن با گزارشهای تاریخی سازگاری ندارد، زیرا تاریخ فقط از وجود پیامبران در منطقۀ خاورمیانه سخن میگوید و هیچ گزارش معتبر تاریخی دربارۀ وجود پیامبران در سایر مناطق و تمدنهای بزرگ جهان وجود ندارد.
ناسازگاری قرآن و تاریخ در این مسئله را میتوان با دو رویکرد بررسی کرد: رویکرد تاریخی و تفسیری.
در این مقاله با توجه به رویکرد دوم، بحث میشود که حتی اگر صحت گزارش تاریخ دربارۀ نبودن پیامبران در سایر مناطق جهان را بپذیریم، میتوان نشان داد که تاریخ با سخن قرآن در این زمینه تعارض ندارد.
به این منظور، سه واژۀ نذیر، امت و رسول در این آیات بررسی میشود و نشان میدهیم که میتوان با تفسیر این سه واژه و بهویژه واژۀ «امت» آیات مربوط به فراگیر بودن وحی و نبوت را چنان تفسیر کرد که با تاریخ ناسازگار نباشد.
<strong> </strong>https://jqi.ut.ac.ir/article_60572_2a7959e2d31459861397ca61bfeebcfc.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31573120160320The Effect of Context on Translation and Understanding of the Quranسیاق و اثر آن بر فهم و ترجمۀ قرآن کریم12714860573FAعلی رضامحمد رضاییدانشیار پردیس فارابی - دانشگاه تهرانفاطمهناصریدانشجوی کارشناسی ارشد پردیس فارابی - دانشگاه تهرانJournal Article20160731One of the ways to understand the true meaning of Quran’s words and combinations as well as its translation and true equivalents, is regarding the context. Context in the interpretation of the Quran, has many applications, including its role in the interpretation of the word, determining the meaning of the sentence, the order of revelation of verses, recognizing Makki and Madani verses, determining the antecedent, understanding the omitted word or sentence, and determining the word’s extension. The importance of this study is to reveal the value of the individual and combined words and sentences. It also warns the translator that for an accurate translation, they must consider theoretical principles and know the context, and among multiple, meanings they should choose the one which is the main purpose of the speaker. In addition, they must inform the readers that to get the true understanding of Quran, they should notice the context of the words and verses. This study has tried to describe different kinds of contexts in a reasonable way and relying on an analytic style. There are also analyses of samples of Quranic verses following each context, so that the translator and the reader are notified to the guiding lights, and the need to adhere to the rules and to regard the circumstances. The main results indicate that: The Quranic words and verses are systematically connected with each other, and the quality of their arrangement and vocabulary association gives a special meaning to it. Quran does not have a single-sided nature, and the angles of understanding the verses are different according to the revelation situation, culture, the demands of the age, and the type of the speaker’s speech. Depending on the context, juxtaposition of the Quranic words, and the issues and circumstances of revelation occasion, the translation should be done in an integrative way.
<strong> </strong>
یکی از راههای درک معنای درست واژگان و ترکیبهای قرآن کریم و ترجمه و معادلیابی درست آن، توجه به سیاق است، چرا که قرینههای سیاقی، مشخصکنندۀ معنا هستند. سیاق در تفسیر واژه، تعیین معنای جمله، ترتیب نزول آیات، شناخت آیات مکی از مدنی، تعیین مرجع ضمیر، فهم کلمه یا جملۀ محذوف، و تعیین مصداق کلمه نقش بسزایی دارد.
اهمیت این پژوهش در اینست که از ارزش انفرادی و ترکیبی واژگان و جملهها پرده برمیدارد و به مترجم هشدار میدهد که برای ترجمۀ درست، باید به مبانی نظری توجه داشت، سیاق کلام را شناخت و از میان معانی متعدد، معنایی را برگزیند که منظور اصلی گوینده را برساند. لذا ضرورت دارد که به همنشینی واژگان قرآن، شرایط زمان نزول، و ترکیبها دقت شود.
این پژوهش با تکیه بر منهج تحلیلی به توصیف انواع سیاق و تحلیل نمونههایی از آیات شریفۀ قرآنی میپردازد تا مترجم و خواننده را به چراغهای راهنما و لزوم پایبندی به رعایت قانونها و در نظر گرفتن شرایط متوجه کند.مهمترین نتایج حاکی از آنست که کلمات و آیات قرآن بهصورت قاعدهمند، با یکدیگر در ارتباطند و کیفیت چینش آنها و همایی واژگان، معنای ویژهای به آن میبخشد.قرآن ماهیت تکوجهی ندارد و متناسب با موقعیت نزول، مقتضیات آن عصر و نوع بیان گوینده، زوایای فهم آیات متفاوت است.
<strong> </strong>
<strong> </strong>https://jqi.ut.ac.ir/article_60573_45db4a23dcc7b327ba3994f788d3bc9d.pdfپردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31573120160320Reviewing nature of realism and its effects in Quran and Hadithبررسی ماهیت واقعبینی و آثار آن از منظر قرآن و حدیث14917160574FAسیده هانیهمومندانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیرازسید محمد هادیزبرجداستادیار دانشگاه شیرازJournal Article20161028Islam bolds realism instinct in human being and it is one of most important pillars in this religion. It tries to teach humans to focus their attention on realities and use them as a base for planning their efforts; because neglecting realities due to failing in achieving ideal goals. The purpose of this study is investigate the nature of realism instinct and it effects refer to the Quran and Hadith. The findings show that creator proving, theology, praising God, separation from carnal desires and sins, hope and perseverance in the face of adversity and success are the effects of realism instinct prosperity. Also we discussed about priority and relation between these effects.
در دین مبین اسلام همواره بر توجه به واقعبینی تأکید شده است و بهعلاوه یکی از ارکان اساسی آن را تشکیل میدهد. بر این اساس دین اسلام به انسان میآموزد که واقعیتها را در نظر داشته باشد و بر پایۀ آن حرکت و تلاش خود را تنظیم و برنامهریزی کند؛ زیرا بدون شناخت واقعیتها نمیتوان به اهداف آرمانی (که سعادت انسان در پرتو آن رقم میخورد) دست یافت. از اینرو ضروری است که با شناسایی ماهیت واقعبینی و آثار آن، گامی در جهت اطاعت از اوامر الهی و بهدنبال آن تقویت این عنصر مهم در انسان و ایجاد انگیزه برای رشد و تعالی هر چه بیشتر آن، به جلو برداشته شود تا در نهایت انسان به کامیابی و سعادت حقیقی خویش نائل شود. در این پژوهش که به روش کتابخانهای گردآوری شده، پس از تبیین ماهیت واقعبینی، به بیان آثار آن و روابط بین این آثار و تقدم و تأخر آنها پرداخته خواهد شد.
https://jqi.ut.ac.ir/article_60574_8f0bfdf806becef72fb9f6988b410c9f.pdf