پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571120140421Studying & criticizing the Koran‘s basis by Ahmed Subhy Mansour
To be confined by supplier of Koran by emphasis on “Al Koran and efficient source for Islam religious”The Investigation and Criticism of Quranic Foundations
of Ahmad Sobhi Mansour Regarding Quran as the
Exclusive Source with the Emphasis on the Book:
Al-Quran va Kafa Masdara li Al-Tashri' Al-Islamiبررسی و نقد مبانی قرآنی احمد صبحی منصور در انحصار منبعیت قرآن با تأکید بر کتاب القرآن وکفی مصدرا للتشریع الاسلام13051305FAمجیدمعارفاستاد دانشگاه تهرانراضیهمظفریدانشجوی دکترای علوم قرآن وحدیث دانشگاه تهرانJournal Article20140402Sobhi Mansour, in the book Al-Quran va Kafa Masdara li Al-Tashri' Al-<br />Islami, tries to introduce the Quran as the single source of Islamic legislation<br />according to Quran itself and therefore to prove the lack of authority of traditions.<br />He maintains that according to Quranic verses, Quran is a complete and<br />comprehensive book, has declared itself to be sufficient for the guidance, and has<br />forbidden people from referring to others.<br />In Sobhi Mansour's view, the uncertainty in the authenticity of traditions and<br />the Islam prophets' (S) prohibition from writing traditions are evidences for<br />sufficiency of Quran in legislation and also for denial of the authority of traditions.<br />It seems, however, that in proving and supporting the Sufficiency of Quran<br />theory, ignoring the texts implying the authority of traditions and their nonconventional<br />justification, he has conducted not only a selective approach with<br />regard to the verses but also has benefited from interpretations inappropriate to the<br />context.«صبحی منصور»، در کتاب «القرآن و کفی مصدرا للتشریع الاسلام»، سعی دارد با استناد به قرآن، کتاب خدا را به عنوان تنها منبع تشریع اسلام معرفی و عدم حجیت «سنت» را نیز اثبات کند. به ادعای او از آیات قرآن استفاده میشود قرآن کتابی کامل و جامع حقایق بوده که در امر هدایت، خود را کافی اعلام کرده و مردم را از مراجعه به غیر خود بازداشته است. به نظر صبحی منصور، ظنی الصدوربودن احادیث و سیاست نهی از کتابت حدیث توسط پیامبر اسلام قرینه دیگری بر قرآن بسندگی در تشریع و نفی حجیت سنت است. اما به نظر میرسد وی در تحقق و تأیید نظریه قرآن بسندگی، به برخورد گزینشی آیات و تفسیرهای نامناسب با سیاق و نیز تغافل از نصوص دال بر حجیت سنت و احیاناً توجیهات غیر متعارف آنها اقدام کرده است.پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571120140421Investigating the Reminding Function of Revelationبررسی کارکرد تذکری وحی315451306FAرضابرنجکاراستاد دانشگاه تهرانمهدینصرتیان اهوردکترای مدرسی معارف گرایش قرآن و متون؛ پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیثJournal Article20140422Reminding function (of innate knowledge) is one of the most important nonindependent<br />functions of revelation. Prophets and saints of God have employed<br />different approaches for realizing this function and duty of revelation.<br />Revealed texts, offering explanatory role (explaining the innate covenant, its<br />content and characteristics), educational role (teaching religion, prayer and<br />worship), motivational role (producing developmental modes causing recourse<br />and necessity), inhibitory role (removing barriers of nature), realize the nonindependent<br />function of revelation.کارکرد تذکری (تذکر به معرفت فطری) یکی از مهمترین کارکردهای غیر استقلالی وحی است. انبیا و اولیای الاهی برای عملی ساختن این کارکرد و وظیفه وحی از روش های مختلفی بهره بردهاند. متون وحیانی با ارائه نقش تبیینی (تبیین عهد و میثاق فطری، مفاد و خصوصیت آن)، نقش تعلیمی (آموزش دین، عبادت و دعا)، نقش انگیزشی (ایجاد حالتهای تکوینی موجب التجا و اضطرار) و نقش بازدارندگی (از بین بردن موانع فطرت)؛ به کارکرد غیر استقلالی وحی جامع عمل میپوشانند.پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571120140421Evaluation of the Viewpoints of Interpreters about
Semantics of Worshiping Devil in the Verses 44 of
Maryam and 60 of Yasinارزیابی دیدگاه مفسران درباره معناشناسی عبادت شیطان در آیات 44 مریم و 60 یس557451307FAفتح اللهنجارزادگاناستاد گروه علوم قرآن پردیس فارابی دانشگاه تهراننجمهکیوان نژاددانشجوی دکتری علوم قرآن، پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20140418Worshiping devil is referred to in two verses of the holy Quran. The semantic<br />essence of worship is submission and humility. All interpreters – as far as we<br />know – have considered the worshiping devil as obeying him.<br />This theory has some shortcomings, such as the fact that obedience is different<br />from worship and in order to assume worship to be obedience we need reason. It<br />seems that the root of this meaning in interpreters' view is their understanding of<br />the terminological meaning of worship which is itself obscure.<br />The result of the investigations shows that the meaning of worshiping devil is<br />like its other applications in Quranic terminology. The process of worship in<br />Quran is such that when an ascetic sees an object as the Rab – lord – , owner and<br />conductor of his affairs and regards that object as his God, so he become humble;<br />this special humility is called worship.<br />In other words, one assumes this object to be his Rab, owner, conductor of his<br />affairs and his God and worships him. Therefore worshiping devil is that a human<br />being, as a result of continuous obedience to devil, showing surrender and<br />humility, takes him as his Rab.«عبادت شیطان»، به این معنا که شیطان معبود است، در دو آیه قرآن مطرح شده است. گوهر معنایی «عبادت»، «خضوع» و «تذلّل» است. همه مفسران- تا جایی که میدانیم- «عبادت شیطان» را به معنای «اطاعت او» گرفتهاند. این نظریه با کاستیهایی روبهرو است. <br /> به نظر میرسد، منشأ این معنا نزد مفسران تلقّی آنان از معنای اصطلاحی عبادت است که آن نیز با ابهامهایی متعدّد مواجه است. حاصل بررسیها چنین است که معنای عبادت شیطان همانند کاربردهای دیگرعبادت در اصطلاح قرآنی است. که طی فرایندی صورت میپذیرد. این فرایند، رب، اله و انقیاد و خضوع حضور دارد عابد، شخص یا چیزی را ربّ، یعنی مالک مدبّر در امری از امور خود ببیند، در برابر آن خضوع میکند. در این صورت، رب چهرة الاه به خود میگیرد. این خضوع خاص، «عبادت» نام دارد. بنابراین، عبادت شیطان به این معنا است که انسان، شیطان را بر اثر پیروی مدام، ربّ خود بگیرد و در برابرش مفقاد گردد و خضوع کند و به او سمت الوهی یا معبودی دهد.پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571120140421The Effect of Imam Sadiq's (AS) Traditions on the
Esoteric Interpretive Foundations of Shahrestaniتأثیر روایات امام صادق بر مبانیِ تأویلیِ باطنی شهرستانی759651308FAاسماایرانمنشکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانحسینخاکپوردانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستانعلیرضاحیدری نسباستادیار دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20140425Ahl al-Bayt (AS) as the successors of the holy prophet (S), have left us a lot of<br />traditions which have a special manifestation not only in Shia sources but also in<br />Sunni tafsirs (Quranic Exegesis). Shahrestani, as one of the great Sunni scholars,<br />in his tafsir i.e. Mafatih al-Asrar wa Masabih al-Abrar is extensively affected by<br />traditions of the Aimmah (AS) and especially Imam Sadiq (AS).<br />This paper, with an analytical approach and by conducting research on<br />Shahrestani's tafsir, i.e. Mafatih al-Asrar wa Masabih al-Abrar, investigates his<br />techniques and new foundations in Quran interpretation. Among his foundations<br />in interpreting the Quran we can name the three pairs: Mafrough and Musta'naf,<br />Tadhad and Tarattob, and Manahij al-Amr wa al-Khalq, which he has used<br />skillfully in his interpretation. This article, studying these three techniques,<br />proposes that Sharestani is affected by traditions of Imam Sadiq (AS) and<br />concludes that Shahrestani introduces each of these pairs according to the<br />traditions of Imam Sadiq (AS).«شهرستانی»، به عنوان یکی از بزرگان اهل سنت در تفسیر خود با عنوان «مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار» از روایات ائمه اطهار و به طور خاص امام صادق بسیار تأثیر پذیرفته است. <br />مقاله حاضر به روش تحلیلی با تتبع در تفسیر «مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار» شهرستانی به بررسی روشها و مبانی جدید او درتفسیر و تأویل قرآن میپردازد. از جمله مبانی شهرستانی در تفسیر و تأویل قرآن سه زوج «مفروغ» و «مستانف»، «تضاد و ترتب» و «مناهج امر و خلق» میباشد که وی بسیار ماهرانه در تفسیر خود از این زوجها استفاده کرده است. این مقاله با بررسی این سه روش، تأثیرپذیری شهرستانی را از روایات امام صادق در هر یک از این سه زوج مطرح میسازد و در نهایت نتیجه میگیرد که شهرستانی، طبق روایات امام صادق هر یک از این زوجها را معرفی میکند.پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571120140421Geographic Scope of Prophecy in the Quranبررسی تفسیری گستره جغرافیایی ارسال رسل درآیات انذار9712251309FAحامدشیواپورعضو هیأت علمی مرکز مطالعات قرآن کریم دانشگاه مفیدمحمدحاج محمدیدانشجوی مقطع خارج فقه و اصول از حوزه علمیه قم و کارشناسی ارشد معارف قرآن دانشگاه شیخ مفیدJournal Article20140421The exoteric meaning of some verses in the Quran shows that the<br />revelation and prophecy include all the regions in the world; but this is<br />incompatible to historical facts, because the history is silent about revelation<br />and prophecy in all regions in the world. This incompatibility can be studied in<br />the Quran in two aspects: historical aspect and interpretative aspect.<br />In this paper, we follow the second approach. We assume validity of historical<br />facts that there are not valid historical reports about the existence of revelation and<br />prophecy, having in mind their common meaning in Abrahamic religions, in all<br />regions of the world other than Middle East. But the exoteric meaning of some<br />verses in the Quran says that revelation and prophecy encompass all of regions in<br />the world. These verses include three words: Nadir, Ummah and Rasool. Studying<br />these words, this paper shows that there is no incompatibility between Quran and<br />the assumed historical facts.ظاهر برخی آیات قرآن شمول وحی برای همۀ مناطق و مکانهای زمین است؛ اما این ظهور با گزارههای تاریخی ناهمگونی دارد. این ناسازگاری را از دو جهت میتوان بررسی کرد: از جهت تاریخی و یا از منظر تفسیری؛ صرفنظر از گزارش تاریخ. در این نوشتار بر اساس رویکرد دوم، با فرض درستی گزارههای تاریخی مبنی بر عدم شمول وحی، به بررسی آیات منظور پرداخته میشود و با بررسی سه واژه «نذیر»، «امت» و «رسول» در آیات مربوط، نشان داده میشود که بین آیات قرآن و واقعیات مفروض تاریخی تعارضی وجود ندارد.پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571120140421Roots of Denying the Miracle of Quranمصادر انکار اعجاز قرآن12314651310FAسید علی اکبرربیع نتاجدانشیاردانشگاه مازندرانحدیثهسلیمانیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندرانJournal Article20140425The God made human his successor and therefore introduced means for his<br />guidance. One of those means is the holy Quran. After the descent of the Quran,<br />the book of guidance for all, some people accepted it and some others didn't.<br />It should be investigated what were the roots and backgrounds which caused<br />the oppositions and the pagans to deny Quran's verses. What was the reason?<br />What was the content of the Quranic teachings that some people did not<br />wanted to accept?<br />In this paper, with an analytic and descriptive approach, using Quranic verses<br />and library sources, we search for an answer to the above questions. Investigating<br />and studying Quranic verses show that some roots of denying Quran are: heresy of<br />the pagans, their obstinacy, malice, arrogance, Worldly attachments, insisting on<br />the material beliefs, denial of resurrection, and their mistaking the values.بعد از نزول قرآن کریم، کتاب هدایت همگان، از طرف خدا بر پیامبر اکرم عده ای آن را پذیرفتند و عدهای دیگر به انکار آن پرداختند. حال، باید دید چه زمینهها و مصادری وجود داشت که مشرکان و مخالفان آیات قرآن را انکار کنند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از آیات قرآن در پی یافتن پاسخ برای آن هستیم. تحقیق و مطالعه آیات قرآن نشان میدهد برخی از مصادر انکار قرآن عبارتند از: کفر مشرکان، لجاجت و عناد و تکبر فراوان، تعلقات دنیوی و پافشاری بر عقاید مادی، انکار قیامت، اشتباه در ارزش.پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571120140421Ibn Al-Jozi's Interpretation Technique and the
Position of his Tafsir (Quranic Exegesis)
Interpretation techniques, and places his commentary Ibn Joziروش تفسیری ابن جوزی و جایگاه تفسیر وی14716851311FAمهرنازگلیاستادیار دانشکده الهیات دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20130421Ibn Jozi's interpretation technique Zad al-Masir fi Ilm al-Tafsir is one of<br />the narrative, traditional and advisory interpretation of the sixth century. This<br />Tafsir, according to its writer, is neither so brief nor so vast in volume but it is<br />something in between.<br />This paper intends to explain the technique and position of ibn jozi's tafsir. His<br />tafsir i.e. Zad al-Masir, which is an abstract of his comprehensive tafsir i.e. Al-<br />Muqni fi Tafsir al-Quran includes all the verses of Quran.<br />The dominant style of this tafsir is narrative and traditional and is derived from<br />the traditions of the prophet Muhammad (S), Sahabah, and Tabi'un. In his tafsir,<br />he begins with giving general information about the chapters e.g. their name,<br />virtue (Fazilah), decent and number of verses, and then mentions well the reasons<br />of decent, the words and the evidences for them, the meanings of the words and<br />the statements of the interpreters. Finally he turn to the decrees derived from the<br />verses, abrogation (Nasikh and Mansoukh), and recitations. In fact, tafsir of Ibn<br />Jozi has a high position among the sixth century Sunni tafsirs.تفسیر ابن جوزی یا «زادالمسیر فی علم التفسیر»، یکی از تفاسیر، نقلی روایی و واعظانه قرن ششم هـ. ق. است. این تفسیر به گفته مؤلف آن، نه خیلی مختصر و نه خیلی گسترده از لحاظ حجم است. این مقاله بر آن است تا روش و جایگاه تفسیر ابن جوزی را بیان کند. تفسیر زاد المسیر ابن جوزى که خلاصهاى از تفسیر بزرگ وى به نام «المغنى فى تفسیر القرآن» مىباشد، شامل جمیع آیات قرآن است. سبک غالب بر این تفسیر، نقلى و روایى و برگرفته از روایات پیامبر و صحابه و تابعین مىباشد. وی در تفسیرش، با ارائه اطلاعات کلى درباره سوره، از قبیل نام، فضیلت، نزول و عدد آیات آن، مطلب را آغاز مىکند؛ سپس اسباب النزول، لغت و شواهد بر آن، معناى کلمه و اقوال مفسران در آن مورد را به خوبى نقل مىنماید و در ادامه به احکام مأخوذه از آیه، ناسخ و منسوخ و قرائات مىپردازد. تفسیر ابن جوزی در میان تفاسیر قرن ششم اهل سنت دارای جایگاهی مهم است.پردیس فارابی دانشگاه تهرانپژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن2383-31571120140421English abstractsچکیده های انگلیسی1751413FAJournal Article20140827