What the cause, as the secret of victorious Zolqarnein

Document Type : pajoohesh

Authors

1 Assistant of Department of Islamic Studies University of Technology Khatamolanby; Phone

2 Assistant of University of Faculty of Quranic Sciences and Knowledge (School of esfahan)

3 Assistant of of Department of Qur'an and Hadith Allama Tabatabai University

Abstract

Abstract
In this article Attempts have been made It turned out to be what The purpose of "Cause" As to The Mystery of Victory Of Zulqarnain?

Special management of Duhlgharnain In sweeping the world of East and West in Anti oppression and justice development And technological Skill in The Building Of Dam, And Dominance over enemies, Creating Sustained security for citizens, And …,The goals That Wholly Expressed in The verses 84 to 98 of Surah "AL,KAHF" that Obviously, all Refer to Duhlgharnain Following frome a Truth Named "SABAB"( Cause). Now the question is Really what the purpose of sabab?
Based on Qur'an commentators View, The purpose of "Cause" Likely Is Same "Science". Accordingly, It seems Islamic Society To Again regenerate of Islamic civilization, No choice Except that Efforts to Reach To Sources Of Siences.
According to the this verses and traditions that Represents the Imam Mahdi, it Can be claimed that Comprehensive character of Zulqarnain it a Imperfect Picture of Imam mahdi and his Government in The Apocalypse.

Keywords


قرآن کریم
ابن ابى حاتم عبدالرحمن بن محمد(1419)، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: اسعد محمد الطیب، چاپ سوم، عربستان سعودی: مکتبة نزار
ابن جزی غرناطی، محمد(1416ق)، کتاب التسهیل لعلوم التنزیل، بیروت: شرکت دارالارقم ابن ابی الارقم.
ابن جوزى، ابوالفرج عبدالرحمن بن علی(1420ق)، زاد المسیر فى علم التفسیر، بیروت: دار الکتاب العربی‏.
ابن عاشور، محمد، التحریر و التنویر، بی تا، بی جا. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی: نرم افزار  جامع التفاسیر.
ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو(1419)، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیه.
انوری، حسن، (1381)، فرهنگ بزرگ سخن، تهران: سخن
بحرانی، سید هاشم(1416ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران: بنیاد بعثت.
بغوی، حسین(1420ق)، معالم التنزیل فى تفسیر القرآن، تحقیق: عبدالرزاق المهدى،‏
بلخی، مقاتل(1423ق)، تفسیر مقاتل ابن سلیمان، بیروت: دار احیاء التراث.
راغب اصفهانی، حسین(1412ق)، المفردات فی غریب القرآن‏، دمشق- بیروت: دارالعلم الدار الشامیة.
سبزوارى نجفى، محمد(1406ق)، الجدید فى تفسیر القرآن المجید، بیروت: دار التعارف للمطبوعات‏.
سلمی، محمد(1369)، حقائق التفسیر، تحقیق: نصرالله پور جوادی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
سیوطی، جلال الدین(1404ق)، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
طباطبایی، سید محمد حسین(1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضل(1372)، مجمع البیان فی تفسیرالقرآن، تهران: ناصر خسرو.
طوسی، محمد(بی تا)، التبیان فى تفسیر القرآن، ‏بیروت: دار احیاء التراث العربى‏.
عیاشی، محمد(1380ق)، کتاب التفسیر، تهران: چاپخانه علمیه.
فخر رازی، محمد(1420ق)، مفاتیح الغیب، ‏بیروت: دار احیاء التراث العربى‏.
فراهیدی، خلیل(1410ق)، کتاب العین، قم: هجرت.
قرشی، سید علی اکبر(1371)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
قرطبی، محمد(1364)، الجامع لاحکام القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
کاشانی، ملا فتح الله(1373ق)، خلاصه المنهج، تهران: انتشارات اسلامیه.
کلینی، محمد( 1365)، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمد باقر(1404ق)، بحار الانوار، بیروت: مؤسسه الوفاء.
محلى جلال الدین/جلال الدین سیوطى‏(1416ق)، تفسیر الجلالین‏، بیروت، موسسة النور للمطبوعات.
مصطفوی، حسن(1360)،التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ‏تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب‏.
معین، محمد(1385)، فرهنگ فارسی، تهران: اشجع.
مکارم شیرازی، ناصر(1421ق)، الامثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، قم: مدرسه امام علی ابن ابیطالب.
مولوی، جلال الدین محمد(1373)، مثنوی معنوی، نسخه نیکلسون،تصحیح: عزیزالله کاسب، تهران: نشر محمد-انتشارات گلی.
نیشابورى، نظام الدین(1416ق‏)، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، تحقیق: شیخ زکریا عمیرات‏، بیروت: دار الکتب العلمیه