Systematic semantics of the term Guardianship along with illustration of the semantic networks related to the term Guardianship in Imam Reza’s (a) teachings

Document Type : pajoohesh

Authors

1 Assistant Professor, Jurisprudence and Quranic Sciences Department, Islamic Theology and Knowledge Faculty, Shiraz University, Iran

2 MA Student in Narrative Interpretation Subfield of the Hadith Sciences Major, Faculty of Ahlul Bayt (a), University of Isfahan, Iran

Abstract

Guardianship is a magnificent term and concept that, regarding its verbal and terminological meanings, has different levels in the Quran and narrations, and has ties with a variety of concepts. At one level, guardianship is exclusively for God, and at a lower level, this position has been bestowed upon the prophets and Imams by the sublime God’s permission. The latter level guardianship is conditioned, limited, in need of permission, and along with God' guardianship. Through a descriptive-analytic method along with a linguistic approach, the study at had tries to examine the concept of guardianship in verbal and terminological aspects. After specification of the concept of guardianship in Imam Reza’s (a) teachings, the article examines and analyzes its synonymous and related terms to find the relationship between the term guardianship and other terms such as Oneness of God, Imamat (spiritual leadership), guidance, prophecy, and the angelic world. Illustration of the semantic network will also help illuminate the concept of guardianship in Imam Reza’s (a) opinion. As the findings of this study reveal, guardianship is a keyword that is related to terms such as Oneness of God, prophecy, Imamat (spiritual leadership), obedience, the Firm Tie, religion of Truth, guidance, those who are firmly grounded in knowledge, the guardianship of the sublime Allah, and the kingdom of God. Believers in guardianship who follow and obey the Prophet's Family will be saved, while its deniers will be among the People of Hell.

Keywords


  1. قرآن کریم.
  2. ابن اثیر، مجد الدین (1383ق)،النهایه فی غریب الحدیث والأثر، تحقیق: طاهر احمد الراوی و محمود محمد الطناحی، چاپ اول، دار احیاء الکتب العربیه لعیسی البابی الحلبی.
  3. ابن سکیت، یعقوب بن اسحاق (1970م)، اصلاح المنطق، تحقیق احمد محمد شاکر و عبدالسلام محمد هارون، قاهره: دارالمعارف.
  4. ابن فارس، احمد (1420ق)،معجم مقاییس اللغه، تحقیق: عبدالسلام محمد هارون، بیروت: دارالجیل.
  5. ابن منظور، محمد بن مکرم (2005م)، لسان العرب، چاپ چهارم، بیروت: دار صادر.
  6. بستانی، بطرس (1993م)، محیط المحیط، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
  7. پاکتچی و همکاران، احمد (1388ش)، درآمدی بر استفاده از روش‌های معناشناسی در مطالعات قرآنی، مجله پژوهش دینی، شماره 18.
  8. جمعی از نویسندگان(بی تا)، ولایت در قران، قم: زمزم هدایت.
  9. جوادی آملی، عبدالله (1381ش)، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، قم: اسراء.
  10. جوهری، اسماعیل بن حماد (1990م)، الصحاح، تحقیق: احمد عبدالغفور عطار، چاپ چهارم، بیروت: دارالعلم للملایین.
  11. حرانى، حسن بن على (1363ق)، تحف العقول‏، قم: جامعة مدرسین.
  12. خامنه ای، سید علی (1360ش)، ولایت، تهران: نشر حزب جمهوری اسلامی.
  13. خمینی، سید روح الله (1385ش)، الاجتهاد والتقلید، قم: اسماعیلیان.
  14. دفتر امور نیروی انسانی(1372ش)، حکومت اسلامی و ولایت فقیه، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  15. دیلمی، حسن بن محمد (1371ش)، ارشاد القلوب، قم: شریف رضی.
  16. سیبویه، عمروبن عثمان (1408ق)، الکتاب، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، چاپ سوم، قاهره: مکتبة الخانجی.
  17. صدوق، محمد بن على (1362ش)،‏ الخصال‏، تحقیق علی‌اکبر غفارى، قم: جامعه مدرسین.
  18. صدوق، محمد بن على (1385ش)، علل الشرائع،‏ قم: کتابفروشى داورى.
  19. صدوق، محمد بن على ‏(1378ق)، عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، تحقیق مهدی‏ لاجوردى، ‏ تهران: نشر جهان. (1363)
  20. صدوق، محمد بن على (1395ق)،‏ کمال‌الدین و تمام‌النعمة، علی اکبر غفارى، تهران: اسلامیه.
  21. صدوق، محمّدبن على (1398ق)،التوحید،قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعة مدرسین حوزة علمیة قم.
  22. صفار، محمد بن حسن (1404ق)، بصائر الدرجات، قم: کتابخانة آیت‌الله مرعشی نجفی.
  23. طباطبایی، سید محمد حسین (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزه علمیه.
  24. طبرسی، احمد بن علی (بی تا)، الاحتجاج علی اهل اللجاج، بیروت: دارالنعمان.
  25. طبرسی، فضل بن حسن (1372ش)، مجمع البیان فی علوم القرآن، تهران: انتشارات ناصرخسرو.
  26. طریحی، فخر الدین محمد (1408ق)، مجمع البحرین، چاپ سوم، تهران: کتابفروشی مرتضوی.
  27. طوسی، محمد بن حسن (بی تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
  28. عطاردی، عزیز الله (1388ش)، مسند الرضا، تهران: انتشارات عطارد.
  29. عکبری بغدادی، ابی عبدالله محمد بن محمد بن نعمان (1410ق)،المقنعه، قم: مؤسســه النشــــر الاسلامی.
  30. فتال نیشابورى، محمد بن احمد (1375ش)، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، قم: انتشارات رضى.
  31. فراهیدی، خلیل بن أحمد (1409ق)، العین، تحقیق دکتر مهدی المخزومی و دکتر إبراهیم السامرائی، چاپ دوم، تهران: دار الهجرة.
  32. فیومی، احمد بن محمد بن علی (1912ق)، مصباح المنیر، مطبعه الامیریه.
  33. قمى، على بن ابراهیم‏ (1404ق)، تفسیر القمی‏، طیّب‏ موسوى جزائرى، قم: دار الکتاب.
  34. قیصری، محمد داوود، (1367ش)، شرح فصوص و الحکم، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
  35. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1407ق)، الکافی، على اکبر غفارى و محمد آخوندى، تهران: دار الکتب الإسلامی.
  36. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى (1403ق)، بحار الأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  37. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ (1404ق)، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، هاشم رسولى محلاتى، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  38. محمدی ری شهری، محمد (1379ش)، میزان الحکمه،  ترجمه حمیدرضا شیخی، قم: دارالحدیث.

مختار عمر، احمد (1385ش)، معنی‌شناسی، ترجمة سید حسین سیدی، مشهد: دانشگاه فردوسی.