Customer relationship management in the Quran and Nahjolbalaghe

Document Type : pajoohesh

Authors

1 MSc. in Business Management, Amin Instituted of Higher Education, Iran

2 Assistant Professor of Business Management, Department of Business Management, Payame Noor University, Iran

Abstract

One of the demands of our society, thirty-seven years after the glorious victory of the Islamic Revolution, is establishing the pure Islamic values in all aspects of society, especially the economic sphere and business decisions. The aim of this study was to clarify and identify the elements and principles of customer orientation and customer relationship in the Quran and Nahjolbalaghe. Therefore, the purpose of applied research and research as descriptive and survey placed.       Data collection methods used for taking notes was achieved by doing library research. The results indicate that identifying and classifying its 15 components in the form of two theoretical principles (right axis, divine the satisfaction, attention to customer demand, honesty pishegan Dar in the transaction and the transaction comply with Islamic law) and practical principles (normal profit , equality, trust that makes sense to the customer, the lack of low sales, a ban on speculation, patience, friendliness with customers, good service to the people, accelerate the elimination of customer needs and pray for the success of the public service).

Keywords


-       امام علی(ع). (1388). نهج البلاغه، ترجمۀ مهدی دشتی، قم، انتشارات امام علی‌بن ابی‌طالب.
-       پناهی جاجرودی، ناصر (1390). شاخص تکریم مشتری در الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت، معرفت اقتصادی، شمارۀ 2: 153 - 177.
-       توکلی محمدی، محمدرضا (1391). بررسی اصول مدیریت اسلامی از دیدگاه علوی، فصلنامۀ تخصصی معارف اسلامی(کوثر معارف)، شمارۀ 22: 74 - 100.
-       تولایی، روح‌الله.، صالح‌نژاد، عبدالله و حمیدزاده، مریم (1387). مبانی و اصول مشتری‌مداری در اسلام، دوماهنامۀ توسعۀ انسانی پلیس، شمارۀ 19: 83 - 115.
-       ثواقب، جهانبخش (1391). مبانی و شاخصه‌های حکومت علوی، پژوهشنامۀ علوی، شمارۀ 2: 1 - 25.
-       جمشیدیان، فاطمه (1391). بررسی و ارزیابی مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد مشتری‌گرایی، پایان‌نامۀ کارشناسی، اصفهان، مؤسسۀ آموزش عالی امین.
-       حسینی، حسن و عیدی، فاطمه (1391). تبیین اصول اخلاق اسلامی در بازاریابی، رهیافت انقلاب اسلامی، شمارۀ 19: 91 - 110.
-       دراموند، گرام، انسور، جان و اشفورد، روت (1391). بازاریابی راهبردی، ترجمۀ شهریار عزیزی، محمد مقدسی و مهرداد عظیمی، تهران، سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
-       دلوی، محمدرضا، حاجیان، طالب و روزبهانی، نسیبه (1392). اصول و مفاهیم اساسی مدیریت در منابع اسلامی، اصفهان، نقش نگین.
-       طبرسی، حسن‌بن فضل (1370). مکارم الاخلاق، ترجمۀ ابراهیم میرباقری، تهران، نشر فراهانی.
-       طیب، مهدی (1389). مدیریت اسلامی، تهران، نشر سفینه.
-       معصومی مهر، حمید رضا.، عابدی جعفری، حسن و فروزنده دهکردی، لطف‌الله (1390). طراحی و تدوین الگوی شناخت موانع تحقیق مدیریت اسلامی در سازمان‌ها، دوفصلنامۀ مدیریت اسلامی، 1، 103 - 137.
-       مکارم شیرازی، ناصر (1371). مدیریت اسلامی: ریشه‌ها، الگوها و انگیزه‌ها، نشریۀ مدیریت دولتی، شمارۀ 18: 30 - 37.
-       نبوی، محمد حسن (1391). مدیریت اسلامی، قم، انتشارات بوستان کتاب.
 
-        Adnan, A. A. (2013). Theoretical Framework for Islamic Marketing: Do We Need a New Paradigm. International Journal of Business and Social Science, 4(7), 157-165.
-        Hashim, N., & Hamzah, M. I. (2014). 7P’s: A Literature Review of Islamic Marketing and Contemporary Marketing Mix. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 130, 155–159. doi:10.1016/j.sbspro.2014.04.019
-        Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Framework for marketing management. Pearson Education India.
-        Wilson, R. (2006). Islam and Business. Thunderbird International Business Review, 48(1), 109–123.