Article title: Share rhetorical theory of worship in the Qur'an

Document Type : pajoohesh

Authors

Abstract

Worship in the Qur'an, have various applications. Most commentators believe worship Allah, worship jinn and angels, worship prophets and worship idols means  praise  and worship Satan and devil means to obey them .Some of them believe jinn and Satan means  devil and worship of them means, obeying of him. They believe worship in Qur'an is literal common .The essence of the meaning of worship in vocabulary, is humility. humility toward overlord is worship. The overlord is director possessor of life and death and intercession and guidance and wisdom and He is in charge of all things. The humility before the Lord, is worship. This article, covers all uses Quranic meaning .Therefore, worship in the Holy Quran is not the literal common. The Quran have a genuine and acceptable worship there And it is the worship of Almighty Allah. There is in other prayers error in the detection. Allah expressed the true characters of God in Qur'an. Allah proved with statement of characters of real God, worship for self and negated for others.
 

Keywords


  1. قرآن کریم.

    1. ابوحیان، محمد‌بن یوسف (‏1420ق). البحر المحیط فى التفسیر، با تحقیق صدقی محمد جمیل‏، بیروت‏: دارالفکر‏.
    2. ابراهیم مصطفی و دیگران (1418ق). المعجم الوسیط، تهران: انتشارات مرتضوی، ویرایش دوم، چ 2.
    3. ابن‌فارس (1404ق). معجم مقاییس اللغة، با تحقیق و تصحیح عبدالسلام محمد هارون، قم‏: مکتب الاعلام الاسلامی‏‏.
    4. ابن‌کثیر، اسماعیل‌بن عمر (1419ق‏). تفسیر القرآن العظیم، با تحقیق محمد حسین شمس‌الدین، بیروت: دارالکتب العلمیة.
    5. ابن‌جوزى، عبدالرحمن‌بن على (1422ق). زاد المسیر فى علم التفسیر، با تحقیق عبدالرزاق المهدی‏، بیروت: دارالکتاب العربی‏‏.
    6. ابن‌منظور، محمد‌بن مکرم‏ (1414ق). لسان العرب‏، با تحقیق جمال‌الدین میردامادى، ‏بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع- دار صادر، چ 3.
    7. ابوالفتوح رازى، حسین‌بن على‏ (1408ق). روض الجنان و روح الجنان فى تفسیرالقرآن، با تحقیق محمد جعفر یاحقى و محمد مهدى ناصح، مشهد: بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى.‏
    8. آلوسى، سید محمود (1415ق). روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، با تحقیق على عبدالبارى عطیة، بیروت: دارالکتب العلمیه‏.‏
    9. بلاغى نجفى، محمد جواد (1420ق). آلاء الرحمن فى تفسیر القرآن، با تحقیق واحد تحقیقات اسلامى بنیاد بعثت، قم‏: بنیاد بعثت‏.

    10. بغدادى، علاءالدین على‌بن محمد (1415ق). لباب التأویل فى معانى التنزیل، با تحقیق محمد على شاهین‏، بیروت‏: دارالکتب العلمیة.

    11. بغوى، حسین‌بن مسعود (1420ق). معالم التنزیل فى تفسیر القرآن‏، با تحقیق عبدالرزاق المهدى‏، بیروت: دارالاحیاء التراث العربى‏.

    12. ثعلبى نیشابورى، ابواسحاق احمد‌بن ابراهیم‏ (1422ق). الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ابومحمد بن عاشور، بیروت‏: دارالاحیاء التراث العربی‏.

    13. حسینی زبیدی، محمد مرتضى (‏1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس‏، با تحقیق على هلالى و  تصحیح على سیرى،‏ بیروت: دارالفکر.

    14. راغب اصفهانى، حسین‌بن محمد (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن‏، با تحقیق صفوان عدنان داوودى، ‏بیروت- دمشق‏: دارالقلم - الدارالشامیة.

    1. رجبی، محمود (1383). روش تفسیر قرآن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چ 4.
    2. زمخشرى، محمود (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل‏، بیروت: دارالکتاب العربی‏، ‏چ3.
    3. سبحانی، جعفر (1412ق). الإلهیات على هدى الکتاب و السنة و العقل، ج ‏2، قم: المرکز العالمی للدراسات الإسلامیة‏، چ 3.
    4. سیوطى، عبدالرحمن‌بن ابى‏بکر (1404ق). الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم:‏ کتابخانۀ آیت‌الله مرعشى نجفى‏.

    19. طباطبایى، سید محمد حسین (1374ش). تفسیر المیزان، ترجمۀ سید محمد باقر موسوى همدانى، ‏قم‏: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، چ 5.‏

    20. طبرسى، فضل‌بن حسن (1360ش). مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ترجمۀ مترجمان‏، با تحقیق رضا ستوده، تهران:‏ انتشارات فراهانى.

    1. طبرى، ابوجعفر محمد‌بن جریر (1412ق). جامع البیان فى تفسیر القرآن، بیروت: دارالمعرفه‏.‏
    2. طوسى، محمد‌بن حسن‏ (بی‌تا). التبیان فى تفسیر القرآن، با تحقیق احمد قصیر عاملى، بیروت: دارالاحیاء التراث العربى‏.

    23. عروسى حویزى، عبد على‌بن جمعه‏ (1415ق). تفسیر نورالثقلین، با تحقیق سید هاشم رسولى محلاتى‏، قم: انتشارات اسماعیلیان‏، چ 4.

    1. فخر رازى، محمد‌بن عمر (1420ق). مفاتیح الغیب، بیروت:‏ دارالاحیاء التراث العربی، چ 3.
    2. فراهیدى، خلیل‌بن احمد (1409ق). کتاب العین، قم:‏ نشر هجرت‏.
    3. فیض کاشانى، ملا محسن (1415ق). تفسیر الصافى، ‏با تحقیق حسین اعلمى‏، تهران‏: انتشارات الصدر، چ 2.

    27. فیروزآبادی، مجدالدین محمد‌بن یعقوب (1424ق) قاموس المحیط، اعداد و تقدیم محمد عبدالرحمن المرعشعلی، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی، چ 2.

    1. فیّومى، احمدبن محمد (1414ق). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر، قم: مؤسسه دارالهجرة، چ 2.
    2. قرشى بنایى، على اکبر (1412ق‏). قاموس قرآن‏، تهران: دارالکتب الاسلامیة، چ 6.
    3. قطب، سید (1412ق). فى ظلال القرآن‏، بیروت- قاهره: دارالشروق‏، چ 17.

    31. قمى مشهدى، محمد‌بن محمد رضا (1368ش). تفسیر کنزالدقائق و بحرالغرائب‏، با تحقیق حسین درگاهى، تهران: سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى‏‏.

    1. مکارم شیرازى، ناصر (1374ش). تفسیر نمونه، تهران‏: دارالکتب الإسلامیة.

    33. مصطفوى، حسن (1430ق). التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ‏‏بیروت- لندن- قاهره: دارالکتب العلمیة- مرکز نشر آثار علامه مصطفوی‏، چ 3.

    34. میبدى، احمد‌بن محمد (1371ش). کشف الأسرار و عدة الأبرار، با تحقیق على اصغر حکمت‏، تهران:‏ انتشارات امیر کبیر، چ 5.

    1. نجارزادگان، فتح‌الله (1391) دوازده نکته در بررسی و ارزیابی ادلۀ توسل، شفاعت، تبرک و زیارت، قم: زائر.
    2. __________، معناشناسیربدرنظامتعالیموحی، www.ut.ac.ir .

    37. نیشابورى، نظام‌الدین حسن‌بن محمد (1416ق) تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان‏، با تحقیق زکریا عمیرات، بیروت: دارالکتب العلمیه‏.