A Study of Non-Mention of “Bi 'smi 'Llāhi 'r-Raḥmāni 'r-Raḥīm” at the Beginning of the Qurʾānic Chapter of al-Barāʾah with an Emphasis on the Chapter's Content

Document Type : pajoohesh

Authors

1 Ph.D Student of Al-Zahra University

2 Full Professor of Al-Zahra University

Abstract

The only Qurʾānic chapter that does not begin with the verse “Bi 'smi 'Llāhi 'r-Raḥmāni r-Raḥīm” (“In the name of God, the Beneficent, the Merciful”) is al-Barāʾah. Different reasons have been cited for this non-mention. The present study addresses the non-mention of the Basmalah at the beginning of the al-Barāʾah chapter. To this end, different viewpoints were examined. Moreover, the relevant circumstances surrounding the revelation of the chapter were taken into account. The Tabūk battle was the major event in the year 9 AH. The different behavior shown by the Prophet's companions at the time of this battle was an indication of the existence two groups: the faithful and the hypocrites. The year 9 AH was a turning point in the history of the Arabian Peninsula. Most people's inclination toward Islam was for political, security, and economic reasons. Their approach to Islam was based on their interests. The predominant feature was unbelief under the guise of faith, i.e., hypocrisy. This is also evidenced in the chapter's content. The Basmalah mentioned by God Almighty at the beginning of every Qurʾānic chapter is a way of inviting people to benefit from God's general and specific mercy. However, the barrier of unbelief created by hypocrites prevents God's mercy from reaching them. In fact, the consequence of their behavior was that their ties with God and with the Islamic ʾummah were severed. In a sense, this was their inward wish and God deprived them of His mercy because of their own behavior.
 
 

Keywords


  1. قرآن کریم (1415ق). ترجمۀ محمدمهدی فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم.
    1. آلوسی بغدادی، سید محمود عبدالله (1415ق). روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم‏، چ اول، بیروت: دارالکتب العلمیه.
    2. ابن‌فارس،احمد (1404ق). مقاییس معجم مقاییس اللغه، چ اول ،تهران: انتشارات علوم اسلامی.
    3. ابن‌عاشور، محمدبن طاهر (بی‌تا). التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسه التاریخ.
    4. ابن‌منظور، محمدبن مکرم ‏(1414ق). لسان العرب‏، چ اول، بیروت: دار صادر.
    5. ابن‌هشام (بی‌تا). السیرة النبویه، بیروت: دارالمعارف.
    6. احمدزاده، سید مصطفی (1388ش). «وحدت موضوعی سوره‌ها در تفسیر تسنیم»، فصلنامۀ علمی – پژوهشی پژوهش‌های قرآنی، شمارۀ 57: 82 - 109.
    7. اشرافی، امیررضا (1387ش). «پیوستگی آیات قرآن و نقش آن در تفسیر از منظر علامه طباطبایی»، فصلنامۀ علمی  – پژوهشی قرآن شناخت، سال اول، شمارة دوم: 25 - 58.
    8. بحرانی، یوسف‌بن احمد (1363ش). حقائق الناظره فی الاحکام الطاهره، قم: جامعۀ مدرسین.
    9. بلاذری، احمدبن یحیی‌بن جابر (1996م). انساب الاشراف، بیروت: دارالفکر.
    10. تقوی، هدیه (1391ش). «سنخ‌شناسی و تبیین رفتاری صحابه پیامبر در غزوۀ تبوک»، پژوهشنامۀ تاریخ و تمدن اسلامی، شمارۀ 1، دورۀ 45: 113 - 130.
    11.  خضیر، جعفر السعید، حسن (1411ق). «تفسیر القرآن بالقرآن عند العلامه الطباطبایى (اطروحات جامعیة)»، رسالة القرآن، ش 1: 38 - 58.
    12. جعفریان، رسول (1369ش). تاریخ سیاسی اسلام، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    13. جوادی آملی، عبدالله (1388ش). تسنیم، قم: مرکز نشر اسراء.
    14. _________ (1383 ش). توحید در قرآن، چ اول، قم: مرکز نشر اسراء.
    15. حاجی امیری، شهربانو (1388ش).  «تحلیلی بر کیفیت چینش آیات و سوره‌های قرآن»، فصلنامۀ بینات، شمارۀ 63: 58 - 79.
    16. حجتی، سید محمدباقر (1374ش). پژوهشی در قرآن کریم، تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
    17. حسن‌زاده آملی، حسن (1371ش). قرآن هرگز تحریف‌نشده، قم: انتشارات قیام.
    18. حسینی زنجانی، سید عزالدین (1388ش).حکمت فاطمی، به کوشش سید محمد حسینی زنجانی، قم: بوستان کتاب.
    19. خامه‌گر، محمد (1386ش). ساختار هندسی سوره‌های قرآن، چاپ دوم، تهران: سازمان تبلیغات.
    20. خویی، سید ابوالقاسم (1360ش). بیان در مسائل کلی قرآن، ترجمۀ صادق نجمی و هاشم هاشم‌زاده، قم: نشر مجمع ذخائر اسلامی.
    21. راغب اصفهانى، حسین‌بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن‏، چ اول، بیروت‏: دارالعلم الدارالشامیة.
    22. رامیار، محمود (1362ش). تاریخ قرآن، تهران: انتشارات امیرکبیر.
    23. زمخشرى، محمود (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل‏، چ اول، بیروت: دارالکتاب العربی.
    24. زندیه ، نورالدین (1391ش). ایزدی، مهدی، «سیاق و سباق در مکتب تفسیر علامه طباطبایی»، فصلنامۀ علمی – پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث، شمارۀ 2، سال پنجم: 5 - 34.
    25. زورق، محمدحسن (1387ش). شهر گمشده، چ چهارم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    26. سامرائی، فاضل صالح (1430ق). المتشابه الفظی من آی التنزیل، عمان: دارالعمار.
    27. سبحانی، جعفر (1379ق). تاریخ اسلام، قم: انتشارات امام عصر (عج).
    28. سیوطى، جلال‌الدین(2000م). ترتیب سور القرآن: نشر دارالمکتبه الهلال.
    29. طباطبایی، سید کاظم (1378ش). «سنجش و ارزیابی یک حدیث دربارة قرآن»، فصلنامۀ مطالعات اسلامی، شمارۀ 45 - 46: 61 - 82.
    30. طباطبایی، سید محمدحسین (1417ق). المیزان فى تفسیر القرآن‏، چ پنجم، قم‏: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ‏ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
    31. طبرسی، فضل‌بن حسن (1373ش). مجمع‌البیان فى تفسیر القرآن‏، چ سوم، تهران‏: انتشارات ناصرخسرو.
    32. طریحی، فخرالدین (1408ش). مجمع البحرین و مطلع النیرین، تهران.
    33. طوسی ،حسن‌بن محمد (1413ق). خلاف، قم: دفتر نشر اسلامی.
    34. طیب، سید عبدالحسین (1378ش)‏. اطیب البیان فی تفسیر القرآن‏، چ دوم، تهران: انتشارات اسلام‏.
    35. فخرالدین رازى، محمدبن عمر (1420ق). مفاتیح الغیب‏، چ سوم ،بیروت: دارالاحیاء التراث العربى.
    36. فراهیدى، خلیل‌بن احمد (1410ق). کتاب العین‏، چ دوم، قم: انتشارات هجرت.
    37. قرشی، سید علی‌اکبر (1371ش). قاموس قرآن‏، چ ششم، تهران، دارالکتب الإسلامیة.
    38. قمی، محمدبن محمد (1368ش). کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران: انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
    39. مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحارالانوار لدرر اخبار الائمة الاطهار، چ دوم، بیروت: دارالاحیاء التراث العربى.
    40. مصطفوى، حسن ‏(1360ش). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‏، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
    41. مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان (1374ش). تفسیر نمونه، چ اول، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
    42. نووی، محی‌الدین (بی‌تا). المجموع شرح المهذب، بیروت: دارالفکر.
    43. واقدی، محمدبن عمر (1995م). المغازی، بیروت: مؤسسه الاعلمی.
    44.  یعقوبی، ابی‌واضح (بی‌تا). تاریخ یعقوبی، بیروت: دار صادر.