• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 3 (1395)
دوره دوره 2 (1394)
دوره دوره 1 (1393)
شماره شماره 4
زمستان 1393، صفحه 523-690
شماره شماره 3
پاییز 1393، صفحه 355-522
شماره شماره 2
تابستان 1393، صفحه 169-354
شماره شماره 1
بهار 1393، صفحه 1-168
نجارزادگان, فتح الله, کیوان نژاد, نجمه. (1393). ارزیابی دیدگاه مفسران درباره معناشناسی عبادت شیطان در آیات 44 مریم و 60 یس. پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن, 1(1), 55-74.
فتح الله نجارزادگان; نجمه کیوان نژاد. "ارزیابی دیدگاه مفسران درباره معناشناسی عبادت شیطان در آیات 44 مریم و 60 یس". پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن, 1, 1, 1393, 55-74.
نجارزادگان, فتح الله, کیوان نژاد, نجمه. (1393). 'ارزیابی دیدگاه مفسران درباره معناشناسی عبادت شیطان در آیات 44 مریم و 60 یس', پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن, 1(1), pp. 55-74.
نجارزادگان, فتح الله, کیوان نژاد, نجمه. ارزیابی دیدگاه مفسران درباره معناشناسی عبادت شیطان در آیات 44 مریم و 60 یس. پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن, 1393; 1(1): 55-74.

ارزیابی دیدگاه مفسران درباره معناشناسی عبادت شیطان در آیات 44 مریم و 60 یس

مقاله 3، دوره 1، شماره 1، بهار 1393، صفحه 55-74  XML اصل مقاله (206 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
فتح الله نجارزادگان 1؛ نجمه کیوان نژاد2
1استاد گروه علوم قرآن پردیس فارابی دانشگاه تهران
2دانشجوی دکتری علوم قرآن، پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده
«عبادت شیطان»، به این معنا که شیطان معبود است، در دو آیه قرآن مطرح شده است. گوهر معنایی «عبادت»، «خضوع» و «تذلّل» است. همه مفسران- تا جایی که می‌دانیم- «عبادت شیطان» را به معنای «اطاعت او» گرفته‌اند. این نظریه با کاستی‌هایی رو‌به‌‌رو است.
 به نظر می‌رسد، منشأ این معنا نزد مفسران تلقّی آنان از معنای اصطلاحی عبادت است که آن نیز با ابهام‌هایی متعدّد مواجه است. حاصل بررسی‌ها چنین است که معنای عبادت شیطان همانند کاربردهای دیگرعبادت در اصطلاح قرآنی است. که طی فرایندی صورت می‌پذیرد. این فرایند، رب، اله و انقیاد و خضوع حضور دارد عابد، شخص یا چیزی را ربّ، یعنی مالک مدبّر در امری از امور خود ببیند، در برابر آن خضوع می‌کند. در این صورت، رب چهرة الاه به خود می‌گیرد. این خضوع خاص، «عبادت» نام دارد. بنابراین، عبادت شیطان به این معنا است که انسان، شیطان را بر اثر پیروی مدام، ربّ خود بگیرد و در برابرش مفقاد گردد و خضوع ‌کند و به او سمت الوهی یا معبودی دهد.
کلیدواژه‌ها
عبادت؛ عبادت خداوند؛ عبادت شیطان؛ اطاعت
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,352
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,188
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.